“Finnairin tulee jatkuvasti käydä vuoropuhelua sidosryhmiensä kanssa, ja vuosikertomus on tärkeä väline yhtiön suorituksen yksityiskohtaisessa kuvauksessa ja analysoinnissa”, sanoo Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo.
Finnair kuvaa vuosikertomuksessaan tarkemmin mm. yhtiön strategiaa, tuotekehitystä, laivastoa, verkostoa ja Finnairin sosio-ekonomisia vaikutuksia yhteiskuntaan. Luottomarkkinoiden tämänhetkinen hyvä tilanne ja Finnairin hyvä velkakapasiteetti mahdollistavat tulevien käyttöomaisuusinvestointien rahoituksen kilpailukykyisin ehdoin. Yhtiöllä on 36 kiinnittämätöntä lentokonetta, jotka vastaavat noin 47 prosenttia koko laivaston 1,1 miljardin euron tasearvosta. Vuoden 2014 investointien, ennakkomaksut mukaan lukien, arvioidaan olevan noin 133 miljoonaa euroa, ja ne kohdistuvat pääosin laivastoon. Yhtiöllä on tilaus yhdestätoista Airbus A350 XWB -lentokoneesta, ja lisäksi optio kahdeksaan lentokoneeseen. Koneista osa korvaa kaukoliikenteessä nyt käytössä olevia koneita. Ensimmäiset neljä konetta liittyvät Finnairin laivastoon näillä näkymin loppuvuodesta 2015. Finnairin laivastossa on kaikkiaan 45 matkustajakonetta joista yhtiö omistaa 26. Niiden lisäksi Finnair omistaa myös 25 muiden yhtiöiden käytössä olevaa konetta.
Finnairin henkilöstömäärä laski merkittävästi vuonna 2013 yhtiön rakennemuutoksen vuoksi. Konsernin palveluksessa oli keskimäärin 5 859 (6 784) henkilöä vuonna 2013 eli 13,6 prosenttia edellisvuotta vähemmän. Lentoliikenne-segmentissä työskenteli vuoden aikana keskimäärin 3 619 (3 660) henkilöä, Lentotoimintapalveluissa 1 215 (1 984) henkilöä ja Matkapalveluissa 751 (855) henkilöä. Muissa toiminnoissa työskenteli 274 (285) henkilöä. Henkilöstön määrä 31.12.2013 oli 5 803 (6 368). Finnair ja Suomen lentäemäntä ja stuerttiyhdistys SLSY neuvottelevat yrityksen kannalta välttämättömien säästöjen saavuttamisesta 28.4.2014 mennessä. Yhtiön liikennelentäjiä edustavan SLL:n kanssa välttämättömien säästöjen saavuttamisen kanssa neuvotellaan 13.6.2014 mennessä.
Finnairin tavoitteena on synnyttää kestävää taloudellista lisäarvoa tuottamalla lentopalvelut kannattavasti, kustannuskilpailukykyisesti sekä sopusoinnussa ympäristön ja yhteiskunnan tarpeiden kanssa.
Vuodelta 2014 odotetaan maltillista kasvua Lentoliikenteen odotetaan kasvavan maltillisesti vuonna 2014. Finnair ei kuitenkaan pääse hyötymään tästä kasvusta, ellei se etene kustannussäästöohjelmassaan ja saavuta tavoittelemaansa kustannusrakennetta.
|
|||