Finnair rajoittaa litium-akuilla varustettujen tuotteiden kuljettamista lennoillaan

PED_Hoverboards_IATAFinnair aloittaa useiden muiden lentoyhtiöiden tavoin rajoittaa litium-akuilla varustettujen tuotteiden kuljettamista lennoillaan. Turvallisuussyistä mm. litium-akuilla varustettuja tasapainolautoja ei saa kuljettaa ruumassa eikä käsimatkatavarassa. 

Finnair ottaa uudet kuljetusrajoituksetkäyttöön lennoillaan 16. joulukuuta 2015 alkaen. Kuljetuskielto koskee ruumaan menevää matkatavaraa ja käsimatkatavaraa.

Lennoilla ei ole tämän jälkeen turvallisuussyistä mahdollista kuljettaa litium-akuilla varustettuja tasapainolautoja (esim. Hoverboard, AirWheel, Solowheel, mini-Segway), koska laitteiden suuret litium-akut saattavat aiheuttaa tulipaloja.

Airbus_tails_HELKyseiset laitteet ovat olleet suosiossa joulun lähestyessä. Niitä on ollut myynnissä jopa lentokentillä erityisesti Aasiassa.

Monet muut lentoyhtiöt ovat rajoittaneet näiden laitteiden kuljetuksia jo aiemmin. Kantaa asiaan ovat ottaneet mm. Yhdysvaltain lentoturvallisuusviranomainen FAA sekä kansainvälinen ilmakuljetusliitto IATA, joka suositti joulukuun alussa operaattoreita rajoittamaan näiden laitteiden kuljettasta.

IATA:n vaarallisten aineiden kuljetuksia käsittelevä komitea on päättänyt etteivät edellämainitut laitteet ole pyörätuolin kaltaisia apuvälineitä vaan henkilökohtaisia kannettavia PED-laitteita. Tämä joulukuun alussa käyttöön otettu määritelmä rajoittaa koneisiin hyväksyttävien litium-akkujen kokoa.

Erityisesti yli 160 Wh:n kokoiset litium-akut ovat kiellettyjä matkustajien ja miehistöjen käsimatkatavaroista sekä ruumaan menevästä matkatavarasta. Kuitenkin myös 100-160 Wh kokoiset akut vaativat operaattorin hyväksynnän. Sallittu koko litium-akulle on maksimissaan 100Wh.

"Mikäli asiakas saapuu kentälle tasapainolaitteen kanssa, on asiakkaan vastuulla toimittaa se pois ennen koneeseen siirtymistä. Tulipalovaaran takia emme voi ottaa laitetta säilytykseen", kertoo Finnair tiedotteessaan.

Kuljetuskielto koskee myös asiakkaita, jotka ovat jo aloittaneet matkansa toisen yhtiön lennoilla ja tulevat Finnairin lennolle nk. transfer-matkustajina.

Litium-akkujen rahtikuljetukseen tuli uusia rajoitteita jo 1. joulukuuta 2015 alkaen. Tiettyjen litium-akkujen kuljettaminen rahtina matkustajakoneissa on kokonaan kiellettyä ja muiden erilailla rajoitettua. Edellisen kerran näiden akkujen kuljetuksia lentokoneissa rajoitettiin vuoden 2015 alussa.

Päivitys: Finnair tarkensi tiedotettaan ja uusi kielto ei koske rahtikuljetuksia.

IATA: Lithium batteries -sivusto