Finnair vaihtoi kesärenkaat alle, Trafille torjuntalintuyksikkö, Emiratesille uima-allas

emirates_aprilsfool_17Finnair kertoo vaihtaneensa koneisiinsa jo kesärenkaat. Trafi hakee johtavaa asiantuntijaa torjuntalintuyksikköön. Emiratesin uusimpaan koneeseen tulee kolme kantta ja uima-allas. Virgin Atlantic panostaa lintujen lentoa matkivaan teknologiaan. Ja Suomen poliisin vihapuhetta nuuhkiva koira lentää nelikopterilla.

Kiihkeä ilmailu-uutispäivä tänään. Kaikki edellä olevat luonnollisesti selittyvät päivämäärällä 1. huhtikuuta.

Esimerkit on kerätty Twitteristä, mutta varmaan muitakin ilmailuun liittyviä aprillipiloja on uutisoitu. Niistä voi vinkata vaikka Twitterissä tai sähköpostilla info@lentoposti.fi.

Suomessa Trafi on nähnyt suurimman vaivan julkaistassaan YouTubessa videon, jossa kerrotaan vakavalla (ainakin suhteellisen) naamalla uudesta yksiköstä, jonka tehtävänä on panna dronehäiriköt kuriin.

Johtava asiantuntija Hanno Jukkala (sic!) kertoo, miten hän on viettänyt UAV-jahtiin käytettävän tikkansa kanssa kuusi kuukautta Malediiveillä yhteiseurooppalaisella dronetorjuntakoulutusleirillä. Taustalla haahuilee pieni nelikopteri.

Nyt yksiköön haetaan johtavaa asiantuntijaa. Vaatimuksena on mm. ornitologin koulutus ja Korkeasaaren kausikortti. Jos Tweetti ei näy, katso se tästä.

Finnair puolestaan kertoo jo vaihtaneensa kaikkiin matkustajakoneisiinsa kesärenkaat. Jos Tweetti ei näy, katso se tästä.

Suomen poliisi on kouluttanut vihapuheen haisteluun poliisikoiran. Se pystyy nelikopterin kuljettamana kattamaan laajat alueet. Jos Tweetti ei näy, katso se tästä.

 Emirates julkisti suunnitelmansa maailman suurimmasta liikennekoneesta. Kolmikantisen APR-001:n alakannelle tulee mm. uima-allas, voimistelusali ja viherhuone (otsikkokuvassa). Jos Tweetti ei näy, katso se tästä.

Virgin Atlantic julkaisi uuden Dreambird 1417 -matkustajakoneen. Se hyödyntää lennossaan luontaista lintujen siipien kaltaista liikettä (tätä on itse asiassa oikeastikin tutkittu). Rahoituksesta on henkilokohtaisesti vastannut Virginin perustaja Sir Richard Branson, joka tämän jutun lopussa olevassa videossa esittelee tutkimushanketta. Jos Tweetti ei näy, katso se tästä. T.T.