Kuvausjärjestelmä on sertifioitu toimimaan tarkasti jopa 550 kilometrin tuntinopeuksissa, ja sillä saadaan ainutlaatuisen tarkkaa kuvaa lentävästä koneesta. Muut markkinoilla olevat vakautetut kuvausjärjestelmät toimivat korkeintaan noin 250 km/h nopeudessa.
Kuvaus tehdään torstaina 8. kesäkuuta kello 16 ja 18 välillä ja kuvausreitti kulkee Helsinki-Vantaan lentokentältä kohti Turkua. Turussa kuvausreitti kulkee lähinnä kaupungin eteläpuolella saaristossa, jonka jälkeen lennetään takaisin Helsinkiin. Kuvaus toteutetaan valvotussa ilmatilassa Turun lähestymisalueella. ”Saab tuo tämän ainutlaatuisen kuvausteknologian Suomeen, ja meille tarjoutui mahdollisuus yhdessä kuvata laivastomme lippulaiva, Finnair A350”, sanoo Finnairin A350-konetta kuvauksessa lentävä Airbus Chief Pilot Marko Valtonen.
”Tämä on hieno mahdollisuus ilmailuharrastajille bongata kaksi konetta, joita ei yleensä Helsingin ja Turun välillä näissä korkeuksissa nähdä”, sanoo Saabin Suomen maajohtaja Anders Gardberg. ”Sekä meillä että Finnairilla on pitkät perinteet ilmailualalla, ja on hienoa päästä tekemään ilmailun historiaa tälläkin tavalla.” Kuvauksissa Saab 105 -kone lentää Finnairin A350-koneen lähellä alimmillaan noin 600 metrin korkeudessa. Koneiden lentonopeus on alimmillaan noin 400 km/h.
Kuvauslentoreittiä voi seurata esimerkiksi Flightradar-palvelussa, jossa lennon tunnus on FIN1. Kuvattavana koneena on OH-LWD (MSN22). Se on Finnairin laivastoon neljäntenä liittynyt koneyksilö.
|
|||