Finnairin A350-900 -koneen näytösesityksen lentää yhtiön Airbus-ryhmän päällikkö Chief Pilot Marko Valtonen. Hän lensi ensi kerran Finnairin kaukoliikennelaivaston nykyisen rungon muodostavia A350 XWB -koneita elokuussa 2015. Tuolloinen lento lennettiin Airbusin koelentokoneella.
Kapteeni Valtosen lisäksi esityslennolla on mukana kaksi muuta kokenutta Finnairin lentäjää. Kolmen ohjaajan käyttäminen esityslennoilla on myös konevalmistaja Airbusin käyttämä standardi. Yksi silmäpari lisää tuo merkittävää lisäarvoa turvallisuudelle vaativissa operaatioissa. Esitystä varten Finnair on konsultoinut myös konevalmistaja Airbusia, joka lentää vuosittain lentonäytöksissä omilla A350-900 -koneillaan. "Olemme käyneet keskusteluja Airbusin koelentäjien kanssa esityksestä ja he ovat toimittaneet meille myös taustamateriaalia lentoa ajatellen”, kertoo kapteeni Valtonen Lentoposti.fi:lle.
Finnairin uudella A350-900 XWB FFS-simulaattorissa tehtäviä harjoituksia on seuraamassa myös Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin edustaja ja lentonäytöksen johtaja. Finnairin esityslento harjoitellaan pelkästään simulaattorissa ja siten kone nähdään Kaivopuiston yllä vain 9. kesäkuuta. Esityslennolla käytetään täysin normaaleja lentomenetelmiä eli taitolentoliikkeitä ei ole luvassa. Itse lento on näillä näkymin määrä suorittaa noin 1000 jalan eli 300 metrin korkeudella. Näin matalalla liikennekoneita näkee normaalisti vain lentoonlähtöjen ja laskeutumisten yhteydessä. Vaikka taitolentoliikkeitä ei nähdä niin luvassa on kuitenkin muuta, kuin pelkkää vaakalentoa. Kaivopuistossa nähtävä esitys on oma operaationsa, eikä kyseessä ole matkustajalento. Sille on jo allokoitu kone ja näytös ei aiheuta perumisia tai viiveitä Finnairin normaaleille lennoille.
Toisen kerran koneella pyörähdettiin keskustan yllä 2000 jalan korkeudessa A350-operaatioiden ensimmäisenä vuosipäivänä 7. lokakuuta 2016. Tuolloin ylilento tehtiin A350 kauko-operaatioiden avauskohteen eli Shanghain-reitin paluulennolla. Finnairin koneita ei ole viime vuosina nähty varsinaisessa lentonäytösohjelmassa. Viimeisin lentonäytöksiin liittyvä lento on ilmeisesti nähty Kauhavan Lentäjien Juhannus -tapahtumassa. Finnair lennätti erikoislennon Helsingistä Kauhavalle useiden vuosien ajan. Koneina nähtiin ilmeisesti ainakin Airbus A320, Embraer ja MD80-kalustoa. Niillä lennätettiin myös yleisöä.
Historiasta löytyy myös 70-luvulta DC-8 -koneen matalalähestyminen Räyskälään, Caravellen osallistuminen lentonäytökseen Hyvinkäällä sekä Convair-koneen osallistuminen Kaivopuiston lentonäytökseen 1950-luvulla. Lentoposti.fi:n tietojen mukaan Kaivopuiston vuoden 2017 lentonäytös onkin ensimmäinen, jossa Finnairin laajarunkokone on mukana. Korjaus: Tarkennettu Kauhavan Juhannuksiin osallistumisia. Lue myös:
|
|||