Finnairin edeltäjän Aeron ensimmäisestä konetyypistä rakennettiin lentävä replika

RIMOWA F13_1Alumiinisista matkalaukuista tunnettu Rimowa julkisti Oshkoshin ilmailutapahtuman yhteydessä rakennuttamansa lentävän replikan Junkers F.13 -matkustajakoneesta. Tämä ensimmäinen kokometallirakenteinen liikennekone oli myös Finnairin edeltäjän Aeron lennot aloittanut kone.

Junkers F.13:n Roll out -tilaisuus järjestettiin 1920-luvun hengessä näyttävässä seremoniassa Oshkoshissa EAA:n Airventure-tapahtumassa. Ensilentonsa kone tekee vuoden 2016 keväällä.

RIMOWA_F13_3Junkers sopii hyvin symboloimaan Rimowaa, jolla on myös juurensa Saksassa. Samaten yhdistävänä tekijänä on aallotettu duralumiini, jota käytettiin niin Junkersin matkustajakoneissa kuin Rimowan matkalaukuissa.

F.13-koneita on säilynyt museoissa vain viitisen kappaletta. Lähin museoitu kone löytyy Tukholmasta Tekniska Museetin kokoelmista. Rimowan kone on rakennettu kokonaan uusista osista tavoitteena lentävä F.13.

RIMOWA_F13_2

Junkers F.13 (tai F 13) teki ensilentonsa vuonna 1919. Niillä operoitiin vuoteen 1938 asti. Koneita rakennettiin yli 320 kappaletta useilla erilaisilla moottoreilla varustettuna. Versioita oli peräti 13. Konetta käytettiin eri puolilla maailmaa.

F.13 on kokometallirakenteinen ja aaltopeltipintainen yksitaso. Kaksi lentäjää istuu avo-ohjaamossa, mutta neljälle matkustajalle on suljettu ja lämmitetty matkustamo. Uutta olivat matkustajien pehmustettujen istuimien turvavyöt.

Finnairin edeltäjän Aeron käynnistäessä liikenteen maaliskuussa 1924 konetyypiksi oli valikoitunut Junkers F.13 (kuva alla). Yhtiöllä oli 1924 - 1935 kaikkiaan seitsemän tällaista konetta. Niitä operoitiin suksi- ja kellukevarustuksessa.

Junkers_F13_KatajanokallaSuomessa myös Ilmavoimat (JU-120) ja Rajavartiolaitos (LK-2, LK-3 ja LK-4) on operoinut F.13-koneita. Ilmavoimissa Junkers palveli aina vuoteen 1947.

Rimowa rakensi Junkers F.13 -koneen yhdessä JU-Airin ja VLF-yhdistyksen kanssa. Yhtiö on aiemmin sponsoroinut kolmimoottorista Ju-52-konetta.

15 kuukautta kestänyttä rakennustyötä varten perustettiin Rimowa Flugzeugwerke AG Dübendorffiin Sveitsiin. Tarkoituksena on rakentaa enemmänkin Junkers F.13 -koneita. Myyntihinnaksi mainitaan 2,2 miljonaa dollaria.

Rimowan F.13-koneessa on 450 hv Pratt&Whitney R-985 Junior -tähtimoottori. Matkanopeus on 170 kmh ja toimintamatka 600 km. T.T

RIMOWA F13 lifestyle

 Lue myös:

Gunnar Lihr - ensimmäinen suomalainen liikennelentäjä