"Cargotec vei johtajan meiltä ja me heiltä", heittää Heinemann leikillään. Toimitusjohtaja Pekka Vauramo tulee uuteen tehtävään oppimaan ja henkilöstön osaaminen on tämän projektin tärkein voimavara. Heinemann kehuu erityisesti johtaja Ville Ihon ja tämän johtoryhmän lentoyhtiöosaamista. Vauramon mukaan "johtajavaihto" tuli hänellekin yllätyksenä eikä valintaan liity todellisuudessa mitään vaihtokauppaa tai muutakaan erikoista.
Vauramo on uudesta haasteesta innoissaan ja hän aloittaa henkilöstöön tutustumisen ensitilassa. Vauramo kuvaa johtotyyliään keskustelevaksi. Hän aloittaa työt yhtiön johdossa 1. kesäkuuta 2013. "Henkilöstöön on luotava hyvät suhteet hyvien aikojen vallitessa", toteaa Vauramo. "Entisessä tehtävässäni organisaatio oli aidosti maailmalla mutta nyt kaikki on keskittynyt yhteen paikkaan Helsinki-Vantaan lentoasemalle".
"Finnair on kasvu-uralla oleva laatuyhtiö ja sen toimintaa jatketaan samalla kaavalla. Yhtiön tulos on kääntynyt positiiviseksi ja uusi kalusto tuo kilpailukykyä polttoaineen hinnan noustessa", toteaa Vauramo. Finnairin toimitusjohtajan paikkaa on tituleerattu mediassa Suomen julkisimmaksi työpaikaksi. Vauramo kertookin tämän olleen ensimmäinen selvitettävä asia, kun häntä tehtävään kysyttiin. Kuusi hakijaa loppusuoralla
Finnairiin haettiin Heinemannin mukaan ensisijaisesti hyvää johtajaa, joka kykenee muutos- ja prosessijohtamiseen. Kolmantena tärkeänä kriteerinä oli hyvä Aasian tuntemus. Finnairin suunnitelmissa on nostaa Euroopan-liikenne entistä kannattavammaksi. Finnairin on pyrittävä tarjoamaan mahdollisimman paljon yhteyksiä suomalaisille ja erityisesti aasialaismatkustajille joista suurin osa jatkaa matkaansa Helsingistä eteenpäin.
Kumppanuushankkeet ovat vain yksi vaihtoehto tässä asiassa mutta avainasiana on kilpailukyvyn parantaminen. Finnairin on määrä säilyä suomalaisena lentoyhtiönä mahdollisista kumppanuuksista huolimatta. "Uusia kohteita avattaessa on kuitenkin oltava varovainen jotta raha ei ala valua väärään suuntaan", toteaa Heinemann. Osakehinta on pettymys Heinemannin mukaan koko hallitus ja johtoryhmä ovat pettyneitä yhtiön osakekurssiin. Markkinat ovat erityisen varovaisia ilmailualaa kohtaan ja lisäksi verkostoyhtiöt ovat erittäin aliarvostettuja sijoittajien keskuudessa. Finnairin omistusrakenne eli valtionosuus ei Heinemannin mukaan kuitenkaan vaikuta osakekurssiin. "Sijoittajat on voitettava puolelle vakuuttavalla toiminnalla", päättää Heinemann.
Omistusosuuden mahdollisella laskulla haetaan joustavuutta ja tulevia vaihtoehtoja. Tarkoituksena on kuitenkin kasvattaa Finnairista entistä suurempi tekijä ilmailualalla. Vauramo kertoo olevansa kumppanuusasioista vielä lähes täysin julkisen tiedon varassa mutta hän uskoo hyvien suunnitelmien olemassaoloon. Finnairin julkistaman tiedotteen mukaan toimitusjohtajalla on oikeus 12 kuukauden palkan suuruiseen korvaukseen, mikäli hän irtisanoo sopimuksen yhtiön olennaisen sopimusrikkomuksen tai yhtiön enemmistöomistajan vaihtumisen tai toiseen yhtiöön tapahtuvan sulautumisen vuoksi. Lue myös:
|
|||