Finnairin Vauramo: Kilpailukyvyn parantamista jatkettava

Finnair_Vauramo_Heinemann_2Finnairin hallituksen puheenjohtaja Klaus Heinemann esitteli Finnairin tuoreen toimitusjohtajan Pekka Vauramon tiedotustilaisuudessa Helsinki-Vantaalla. Uuden toimitusjohtajan osaaminen ja Aasian tuntemus ovat tärkeitä voimavaroja yhtiölle. Finnair tulee jatkossakin hakemaan kasvua ja etsimään kustannustehokkuutta eri ratkaisuilla.

"Cargotec vei johtajan meiltä ja me heiltä", heittää Heinemann leikillään.

Toimitusjohtaja Pekka Vauramo tulee uuteen tehtävään oppimaan ja henkilöstön osaaminen on tämän projektin tärkein voimavara.  Heinemann kehuu erityisesti johtaja Ville Ihon ja tämän johtoryhmän lentoyhtiöosaamista.

Vauramon mukaan "johtajavaihto" tuli hänellekin yllätyksenä eikä valintaan liity todellisuudessa mitään vaihtokauppaa tai muutakaan erikoista.

Finnair_Vauramo_Heinemann_1Vauramon laaja Aasian kokemus entisen työnantajan Cargotecin palveluksessa ja laaja kulttuurin tuntemus Aasiasta tuonee Finnairille hyötyä tulevaisuudessa.

Vauramo on uudesta haasteesta innoissaan ja hän aloittaa henkilöstöön tutustumisen ensitilassa. Vauramo kuvaa johtotyyliään keskustelevaksi. Hän aloittaa työt yhtiön johdossa 1. kesäkuuta 2013.

"Henkilöstöön on luotava hyvät suhteet hyvien aikojen vallitessa", toteaa Vauramo.

"Entisessä tehtävässäni organisaatio oli aidosti maailmalla mutta nyt kaikki on keskittynyt yhteen paikkaan Helsinki-Vantaan lentoasemalle".

Finnair_Pekka_Vauramo_1Kuuden prosentin tuottotavoitteeseen on vielä matkaa mutta suunta on oikea ja menossa olevia toimenpiteitä  on jatkettava.

"Finnair on kasvu-uralla oleva laatuyhtiö ja sen toimintaa jatketaan samalla kaavalla. Yhtiön tulos on kääntynyt positiiviseksi ja uusi kalusto tuo kilpailukykyä polttoaineen hinnan noustessa", toteaa Vauramo.

Finnairin toimitusjohtajan paikkaa on tituleerattu mediassa Suomen julkisimmaksi työpaikaksi. Vauramo kertookin tämän olleen ensimmäinen selvitettävä asia, kun häntä tehtävään kysyttiin.

"Ratkaisu oli kuitenkin nopea. Julkisuus ei pelota ja tulevaisuus näyttää miten käy", toteaa Vauramo.

Kuusi hakijaa loppusuoralla

Finnair_Pekka_Vauramo_2Heinemann kertoo yhtiön hakeneen ensisijaisesti rakentavaa johtajaa, joka kasvattaa yhtiötä. Loppusuoralle valikoitui kuusi hakijaa joista kaikki olivat suomalaisia. Yhdelläkään hakijalla ei ollut kokemusta ilmailualalta joka ei tällä kertaa ollut suuressa osassa johtajavalinnassa.

Finnairiin haettiin Heinemannin mukaan ensisijaisesti hyvää johtajaa, joka kykenee muutos- ja prosessijohtamiseen. Kolmantena tärkeänä kriteerinä oli hyvä Aasian tuntemus.


Kustannustehokkuutta Eurooppaan

Finnairin suunnitelmissa on nostaa Euroopan-liikenne entistä kannattavammaksi. Finnairin on pyrittävä tarjoamaan mahdollisimman paljon yhteyksiä suomalaisille ja erityisesti aasialaismatkustajille joista suurin osa jatkaa matkaansa Helsingistä eteenpäin.

Finnair_tails_small"Euroopan liikenne on tärkeä osa kokonaisuutta ja sitä ilman ei pärjätä", laukoo Heinemann.

Kumppanuushankkeet ovat vain yksi vaihtoehto tässä asiassa mutta avainasiana on kilpailukyvyn parantaminen. Finnairin on määrä säilyä suomalaisena lentoyhtiönä mahdollisista kumppanuuksista huolimatta.

"Uusia kohteita avattaessa on kuitenkin oltava varovainen jotta raha ei ala valua väärään suuntaan", toteaa Heinemann.

Osakehinta on pettymys

Heinemannin mukaan  koko hallitus ja johtoryhmä ovat pettyneitä yhtiön osakekurssiin. Markkinat ovat erityisen varovaisia ilmailualaa kohtaan ja lisäksi verkostoyhtiöt ovat erittäin aliarvostettuja sijoittajien keskuudessa. Finnairin omistusrakenne eli valtionosuus ei Heinemannin mukaan kuitenkaan vaikuta osakekurssiin.

"Sijoittajat on voitettava puolelle vakuuttavalla toiminnalla", päättää Heinemann.

Finnair_Heinemann_1Useimmat lippulaivayhtiöt ovat valtio-omisteisia mutta ajat ovat muuttumassa kovaa vauhtia. Heinemann mainitsee esimerkkeinä Lufthansan, jonka omistajista lähes 90 prosenttia on yksityisiä sijoittajia. Myös toisen suuren eurooppalaistoimija Air France-KLM:n valtionosuus on pienentynyt alle 20 prosenttiin.

Omistusosuuden mahdollisella laskulla haetaan joustavuutta ja tulevia vaihtoehtoja. Tarkoituksena on kuitenkin kasvattaa Finnairista entistä suurempi  tekijä ilmailualalla.

Vauramo kertoo olevansa kumppanuusasioista vielä lähes täysin julkisen tiedon varassa mutta hän uskoo hyvien suunnitelmien olemassaoloon.

Finnairin julkistaman tiedotteen mukaan toimitusjohtajalla on oikeus 12 kuukauden palkan suuruiseen korvaukseen, mikäli hän irtisanoo sopimuksen yhtiön olennaisen sopimusrikkomuksen tai yhtiön enemmistöomistajan vaihtumisen tai toiseen yhtiöön tapahtuvan sulautumisen vuoksi.

Lue myös: