TravelLabin ensimmäisessä vaiheessa testissä olivat lentoasemajooga, polkupyörällä liikkuva kahvila, lasten leikkialueille ohjaavat lattiatarrat, lentokenttäbussien inforuudut, Suomi-teemainen valokuvaseinä ja lentoaseman juhannusjuhla. Testissä olevien palvelujen prototyypit on kehitetty matkustajilta saadun palautteen ja Quality Hunters -hankkeessa syntyneiden ideoiden pohjalta. TravelLabin prototyyppejä testattiin myös sen perusteella, mitä matkustajatyyppejä ne houkuttelivat, mihin aikaan päivästä niitä käytettiin ja kuinka kauan niitä käyttäneillä matkustajilla oli aikaa lentoaseman palvelujen käyttöön.
Matkustajien arviot testatuille palveluille olivat erittäin positiivisia. Kaikkein suosituimmaksi palveluprototyypiksi nousi lentoaseman juhannusjuhla, jonka aikana non-Schengen-lähtöporttien alue koristeltiin perinteisillä juhannuskoivuilla ja juhannussalolla. Matkustajat pääsivät kukkaseppeletyöpajoihin, juhannustansseihin ja maistelemaan suomalaista superruokaa. Juhannusjuhla oli suosituin kiinalaisten, japanilaisten ja eurooppalaisten matkustajien keskuudessa. Matkustajaryhmistä se houkutteli paikalle muut paitsi nopeutta ja tehokkuutta etsivät. Matkustajat kiittelivät kokemuksen ainutlaatuisuutta ja kertoivat, etteivät olleet aiemmin kokeneet vastaavaa tapahtumaa lentoasemalla. Myös matkustajat, joiden lennot olivat myöhässä, pysyivät tyytyväisinä.
Ohjatut tunnit saivat kiitosta, mutta joogamatoilla otettiin myös puhtaasti nokosia. Joogastudio oli suosituin korealaisten, kiinalaisten, japanilaisten ja suomalaisten matkustajien keskuudessa. Hieman yllättäen kaikkein innokkaimmin joogasalille löysivät tapareissaajat, jotka tavallisesti haluavat minimoida lentoasemalla käyttämänsä ajan. Osallistujat olivat innokkaita jakamaan kokemuksensa ystävien ja perheen kanssa ja kertoivat, että tämänkaltaiset palvelut saisivat heidät jatkossa valitsemaan Helsinki-Vantaan todennäköisemmin vaihtolentoasemakseen. Yoga Gate palaa lentoasemalle elokuussa TravelLabin toisen vaiheen käynnistyttyä.
Gate Roastery -prototyyppi tarjosi matkustajille mahdollisuuden ostaa paikallisen kahvipaahtimon kahvia ja teetä suoraan polkupyörän mukana liikkuvasta pienoiskahvilasta. Matkustajat kiittivät henkilökohtaista ja hyvää palvelua ja idean ainutlaatuisuutta. Palvelu nähtiin hyvänä ja nopeana vaihtoehtona ruuhka-aikaan, kun lentoaseman varsinaisissa kahviloissa oli jonoa. Palvelua suosivat erityisesti ryhmämatkustajat, jotka halusivat minimoida kentällä vietetyn ajan, tapareissaajat sekä nopeat ja tehokkaat matkustajat. Myös turvallisuuden tavoittelijat pitivät palvelusta, sillä ostamalla kahvin lähtöportilta saattoi olla varma siitä, että ei myöhästy lennolta. Tuotteena kahvi oli suosituin suomalaisten ja muiden eurooppalaisten matkustajien keskuudessa, mutta ei niinkään aasialaisten ja pitkiä lentoja odottavien keskuudessa.
Service Menu -prototyypissä vaihtomatkustajat saivat tietoa lentoaseman palveluista lentokenttäbussien näytöiltä ja jaossa olevista esitteistä. Service Menu ehdotti sopivia palveluja perustuen matkustajien jäljellä olevaan vaihtoaikaan ja heidän omiin kiinnostuksen kohteisiinsa. Palvelu tavoitti parhaiten iltapäivällä matkustavat tapareissaajat, joilla oli lyhyet vaihtoajat. Palvelua kehitetään eteenpäin TravelLabin toisen vaiheen aikana.
Tarrat tavoittivat parhaiten suomalaiset ja venäläiset lapsiperheet, jotka kuuluivat turvallisuuden tavoittelijoiden matkustajatyyppiin.
Polkujen näkyvyyttä yhä parantamalla teippaukset ovatkin oivallinen opaste leikkipaikoille.
Se oli kaikkein suosituin matkustavien perheiden ja pariskuntien keskuudessa. Ensimmäisen vaiheen aikana saatujen kokemusten perusteella valokuvaseinään tehdään pieniä muutoksia ja se palaa lentoasemalle TravelLabin toisessa vaiheessa.
TravelLabin toinen vaihe alkaa Helsinki-Vantaan lentoasemalla 21. heinäkuuta ja jatkuu elokuulle saakka. Toisessa vaiheessa osaa ensimmäisen vaiheen ideoista jatkotestataan. Lisäksi testattavaksi saapuu kokonaan uusia palveluprototyyppejä. Lue myös:
|
|||