Heinäkuussa 2017 Suomen ilmailumuseo ja Badewanne-sukellusryhmä suorittivat Museoviraston ja Nord Stream 2 -yhtiön luvalla yhden päivän kestäneet sukellustutkimukset lentokoneen hylyllä sen yksilön tunnistamiseksi.
Kokonaisena säilynyt lentokoneen hylky oli yli kilometrin päässä suunnitellusta reitistä ja se makaa pohjassa yli 100 metrin syvyydessä läntisellä Suomenlahdella. Etuosa on hautautunut pohjasedimenttiin.
Merenpohjassa maannut kone tunnistettiin amerikkalaisvalmisteiseksi kaksimoottoriseksi Douglas A-20G-20-DO Havoc (DB-7 Boston) -kevyt pommittajaksi (kuvassa alla konetyyppi Yhdysvaltain ilmavoimien museossa). Koneen US Army numero on 42-86826. Yhdysvalloissa kone tunnetaan nimellä Douglas P-70 Nighthawk.
Douglas rakensi kaikkiaan 7478 A-20-konetta, joista 3140 toimitettiin Neuvostoliittoon. Siellä tyypistä käytettiin brittien omaksumaa Boston-nimeä.
18. syyskuuta 1944 alas ammutussa koneessa oli kolmen hengen miehistö. Koneen kotikenttänä toimi silloisen Leningradin alueen Klopitsy. Suomen ilmailumuseon intendentti ja meriarkeologi Matias Laitinen yhdisti Badewanne-ryhmän suorittamien sukellusten havainnot ja useiden maiden tutkijoiden arkisto- sekä kirjallisuustutkimusten tiedot saadakseen selville Neuvostoliiton Itämeren punalippuisen laivaston ilmavoimien koneen ja miehistön kohtalon syyskuussa 1944 tapahtuneen pakkolaskun jälkeen.
HS: kertoo pommikoneen ja sen miehistön tarinan
|
|||