Ilmavoimien ensimmäiset uudet Lockheed Martin F-35A -hävittäjät sijoitetaan Lapin lennostoon

HN_F35_ilmav_1Ensimmäiset Suomeen saapuvat Ilmavoimien uudet Lockheed Martin F-35A Lightning II -hävittäjät otetaan käyttöön Lapin lennostossa. F-35A-hävittäjien koulutustoiminta alkaa Yhdysvalloissa vuoden 2025 aikana ja Rovaniemelle ensimmäisiä uusia hävittäjiä odotetaan nykyisen aikataulun mukaan jo alkuvuodesta 2026.

Ilmavoimien uusi komentaja prikaatikenraali Juha-Pekka Keränen kertoi Tikkakoskella 27. toukokuuta 2022 järjestetyssä komentajan vaihtokatselmuksessa, että Suomen ensimmäiset F-35A -hävittäjät sijoitetaan Lapin lennostoon.

Aiemmin julkistetun tavoiteaikataulun mukaan Suomi vastaanottaa ensimmäiset hävittäjänsä Yhdysvalloissa vuoden 2025 viimeisen neljänneksen aikana, josta käynnistyy myös suomalaislentäjien koulutus vielä loppuvuoden 2025 aikana.

 F35_F35AsIlmavoimat kouluttaa Yhdysvalloissa ensimmäiset 18 F-35A -hävittäjäohjaajaa, joiden lisäksi koulutuksen saa myös ryhmä teknistä henkilöstöä sekä ryhmä ISR-puolen (Intelligence, Surveillance and Reconnaissance) osaajia, jotka vastaavat tietojenkäsittelystä sekä tehtävien valmisteluista. Tämän puolen osaajien vahvuus tulee kasvavaan määrällisesti uusien hävittäjien myötä. Täyteen koulutusvauhtiin Suomen ilmavoimien henkilöstön osalta on määrä pääsjo vuoden 2026 alussa.

F35_3_taxiToistaiseksi vahvistamattomaan lentokoulutustukikohtaan Yhdysvalloissa on kerrottu alustavasti sijoitettavan kuusi suomalaishävittäjää. Aiemmin lentokoulutusta on annettu F-35-ohjaajille myös muiden maiden tilaamilla hävittäjillä. Näin on toimittu ainakin norjalaisohjaajien kanssa Luken lentotukikohdassa.

Suomen Ilmavoimien vaihtoehdoiksi on aiemmin arvioitu juuri Arizonan Phoenixissä sijaitsevaa Luken lentotukikohtaa tai Floridan Pensacolan läheisyydessä sijaitsevaa Eglinin lentotukikohtaa. Yhdysvaltalaissenaattori Tom Cotton nosti maaliskuussa 2022 esiin myös Arkansasin ilmakansalliskaartin Ebbingin Fort Smithin tukikohdan olevan mahdollinen FMS-asiakkaiden (Foreign Military Sales) lentokoulutustukikohta.

“Ensimmäiset F-35A -hävittäjät saapuvat Rovaniemelle alkuvuodesta 2026”, kertoi Lapin lennoston komentaja eversti Tuukka Karjalainen Lentoposti.fi:lle.

Tuolloin käynnistyy myös henkilöstön koulutus kotimaassa. Yhdysvalloissa koulutuksen läpikäynyt henkilöstö kouluttaa Suomessa uusia osaajia kaikilla osa-alueilla. Varusmiesten eli apumekaanikkojen osalta kouluksen arvioidaan käynnistyvän Suomessa vuosi tai kaksi hävittäjien maahansaapumisen jälkeen eli vuonna 2027 tai 2028. Myös reserviläiset tulevat mukaan koulutuspolkuun kotimaisen koulutuksen käynnistyttyä.

HN_F35_ilmav_2“Olemme tutustuneet F-35-hävittäjätukikohtien infraan mm. Norjassa, Hollannissa ja Yhdysvalloissa. Parhaat käytännöt on arvioitu ja ne otetaan käyttöön Suomessa. Eroavaisuudet ovat pieniä, sillä toiminta perustuu selkeään kansainväliseen konseptiin. Suurimmat erot tulevat paikallisten olosuhteiden vaatimuksista”, jatkoi eversti Karjalainen.

Uudenlaista suorituskykyä ja kehittyneitä järjestelmiä sisältävän F-35A -hävittäjän saapuminen ensimmäisenä Lapin lennostoon nostaa todennäköisesti myös tukikohdan houkuttelevuutta entisestään. Edessä voi olla jopa jonkinlainen hakijaryntäys henkilöstön osalta.

“Toivomme uusilla hävittäjäkoneilla olevan myös vaikutuksia henkilöstön hakeutumiseen Lapin lennostoon. Perinteisesti henkilöstöryhmät valitsevat paikkansa eteläsuomikeskeisesti. Olemme pyrkineet rekrytoimaan teknistä henkilöstöä erityisesti Pohjois-Suomesta, joka takaa osaltaan pysyvyyttä. Toivotamme kuitenkin hakijat tervetulleiksi Lapin lennostoon koko Suomesta. Uudet hävittäjät nostavat varmasti myös hävittäjäohjaajien arvioinneissa Lapin lennoston houkuttelevuutta”, arvioi eversti Karjalainen uuden F-35A-hävittäjäkaluston tuomaa nostetta lennostolleen.

Loppuvuodesta 2021 ilmavoimat arvioi, että periaatteessa jo vuosina 2023-2024 lentoreserviupseerikurssille tulevat lento-oppilaat saattavat olla ensimmäisiä, jotka pääsisivät koulutuksesta lähes suoraan uuden hävittäjätyypin ohjaimiin.

F35_PirkkalaIlmavoimien hävittäjäohjaajien nykyinen koulutuspolku on viisivuotinen. Siihen sisältyy vuoden mittainen lentoreserviupseerikurssi ja kolme vuotta kadettikoulua, joista viimeisen vuoden aikana lennetään Hawk-suihkuharjoistuskoneilla. Sitä seuraava vielä yhden vuoden työskentely virassa Hawkien kanssa. Näiden vaiheiden jälkeen alkaa nykyisin Hornet-koulutus.

Ilmavoimien ajatuksena on ollut kierrättää ensimmäiset F-35A-ohjaajat Hornetien kautta ja laajentaa kokemusta sitä kautta. Tämä on kuitenkin kiinni myös Hornet-laivaston alasajosuunnitelmasta. Tämän hetken suunnitelmissa ilmavoimilla on jatkaa Hornet-koulutusta vielä vuosina 2027 ja 2028. Tuolloin Hornetien käyttötuntihinnat ovat edullisempia ja ohjaajille saadaan tärkeää kokemusta.

Ilmavoimien MLU-2 -päivitetty Hornet. Hävittäjän oikeassa siivessä on JDAM-pommi ja vasemmassa siivessä näkyy JSOW-liitopommi.Nykyisen arvion mukaan Lapin lennosto luopuu F/A-18 Hornet -hävittäjistä ensimmäisenä ja Hornetin loppukäytöstä vastaa Karjalan lennosto. Tämän mahdollistaa Rissalan olemassa oleva infra koulutuslaitteet mukaanlukien. Suomen viimeiset Hornetit poistuvat käytöstä vuonna 2030.

Alustava eli IOC-suorituskyky F-35A-hävittäjillä on tarkoitus saavuttaa vuonna 2028. Tuolloin Suomella odotetaan olevan riittävä konemäärä ja Lapin lennosto operoisi pelkästään uusilla F-35A Lightning II -hävittäjillä.

“Toivottavasti saamme jossain vaiheessa Hornetin myös muistomerkiksi Rovaniemelle. Suorituskykyisillä Horneteillamme on kuitenkin sitä ennen edessä vielä useampi vuosi operatiivisia lentoja”, päätti eversti Karjalainen. MH

Lue myös: