Utin lentokentällä tapahtui perjantaina 5. kesäkuuta onnettomuus, jossa kokenut laskuvarjohyppääjä loukkaantui vakavasti. Hän menehtyi myöhemmin saamiinsa vammoihin. Onnettomuudessa kaksi jo onnistuneesti avautunutta ja kantavaa laskuvarjoa törmäsi matalalla toisiinsa. Onnettomuuteen päättynyt hyppy tehtiin Utin lentokentän (EFUT) yllä tavanomaisesta 4000 metrin korkeudesta Skydive Finlandin Cessna 208B Grand Caravan -lentokoneesta (OH-DZF, otsikkokuvassa). Sen kuljettaa lentäjän lisäksi 18 hyppääjää. Sää oli onnettomuushetkellä hyppytoiminnalle sopiva. Hyppy sujui normaalisti vapaapudotuksen, laskuvarjon avaamisen ja ohjaamisen ajan aina laskeutumisvaiheeseen saakka. Onnettomuudessa hyppääjät törmäsivät toisiinsa lentäessään avoimien kupujen varassa. Tämä tapahtui illalla noin kello 20 viimeisen hyppykierroksen aikana matalalla parinkymmenen metrin korkeudessa juuri ennen laskeutumista. Loukkaantuneen hyppääjän laskuvarjo tukahtui ja hän putosi hallitsemattomasti maahan. Törmäyksen toinen osapuoli ei saanut tilanteessa vammoja. Onnettomuuden uhri toimitettiin sairaalaan. Annetusta ensiavusta huolimatta hän kuoli saamiinsa vammoihin. Molemmat hyppääjät olivat kokeneita laskuvarjourheilijoita. Menehtyneellä oli yli 1500 laskuvarjohyppyä. Hän oli pääkaupunkiseudulta kotoisin oleva 36-vuotias mies. Poliisi tutkii onnettomuutta. Laskuvarjohyppääminen on tarkoin valvottu laji, jossa turvallisuuteen ja oikeisiin toimintatapoihin kiinnitetään paljon huomiota. Onnettomuudet, joissa hyppääjät törmäävat toisiinsa varjon varassa lähellä maata, ovat Suomessa harvinaisia. Suomen Ilmailuliiton Laskuvarjotoimikunnan keräämissä vaaratilannekoosteissa eritellään vuosittain tapahtuneet poikkeus- ja vaaratilanteet. Yleisimmät loukkaantumisen syyt ovat huonon laskeutumisen seurauksena sattuneet nilkan tai ranteen revähdys- tai murtumavammat.
|
|||