Kotimainen Atol 650 LSA -amfibiolentokone nousi ensi kertaa taivaalle

ATOL_ensilento_3Atol Avion Oy otti harppauksen eteenpäin kotimaisen amfibiolentokoneen valmistamisessa. Koneen ensimmäinen 26-minuuttinen lento sujui odotusten mukaisesti. Nyt edessä on uusi rahoituskierros ja tuotantokapasiteetin nosto.

Kaksipaikkaisen vedestä ja maalta operoitavan ATOL 650 LSA -amfibiolentokoneen ensimmäinen koelento suoritettiin onnistuneesti Rovaniemellä torstaina 9. huhtikuuta.

Ensimmäisen 26-minuuttisen lennon aikana varmistettiin koneen käyttäytymistä erilaisissa olosuhteissa. Lennon aikana OH-XNA:lla suoritettiin erinäisiä kokeita joihin sisältyi myös sakkausominaisuuksien varmistaminen.

 "Lento-ominaisuudet olivat aivan odotusten mukaiset ja kone oli todella helposti lennettävä", kertoi koelentäjä ja koneen pääsuunnittelija Markku Koivurova.

 ATOL_ensilento_1Nyt suoritettua ensimmäistä koelentoa edelsivät erinäiset koekäytöt ja rullaukset. Amfibiokonetta koeteltiin myös arktisissa olosuhteissa Kemijoessa joulukuussa, jolloin mm. lentokoneen vesirullausominaisuuksia kokeiltiin käytännössä. 

ATOL 650 LSA -amfibiolentokone perustuu Koivurovan jo 90-luvun alussa kehittämään Atol Amfibio-lentokoneeseen. Se oli myös nykyisen koneen perusrakenteen pohjana.

Uutta konetta on suurennettu ja moottori on vaihdettu tehokkaampaan vähäpäästöisempään malliin.  Myös koneen elektroniset valvontajärjestelmät on nykyaikaistettu.

ATOL_ensilento_2Suomalaisvalmisteinen amfibiolentokone on jälleen esillä ensi viikolla Saksassa Friedrichshafenissa alkavilla Aero 2015 -yleisilmailumessuilla. Atol esiteltiin Friedrichshafenissa jo 2014, jolloin se sai osakseen suurta kiinnostusta.

"Messujen jälkeen koneelle suoritetaan täysi koelento-ohjelma. Emme odota mitään yllätyksiä, sillä samainen ohjelma on jo lennetty onnistuneesti koneen ultraversiolla", kertoo Atol Avionin myyntijohtaja Anssi Rekula. 

Valmistaja odottaa tilauskannalle voimakasta kasvua jo saatujen useiden tilausten lisäksi. Atol-konetta myydään uuden kevyille harrastekoneille tarkoitetun LSA-luokan (Light Sport Aircraft) vaatimusten mukaisena. Kyseessä on uusi lentokoneluokka, joka sijoittuu ultrakevyiden ja perinteisten pienkoneiden väliin.

"Jo viiden myydyn koneen lisäksi odotamme Saksan messuilta lisätilauksia. Tuote on täysin valmis ja sen tuotanto on käynnistetty.", kertoi Rekula Lentoposti.fi:lle maaliskuussa.

Atol Avion Oy on seuraavaksi käynnistämässä joukkorahoituskierrosta, jolla mukaan tavoitellaan myös piensijoittajia. Sen myötä suunnitellaan Rovaniemen tuotantolinjan kapasiteetin nostoa. Yhtiöllä on myös paikallisista toimijoista koostuva alihankintaverkosto.

ATOL_ensilento_4”Haluamme tarjota osakkeenomistajille hyvän tuoton sijoitetulle pääomalle sekä mahdollisuuden olla mukana toteuttamassa erästä ihmisen eniten tavoiteltua unelmaa: lentää paikasta toiseen  aikatauluista ja kiinteistä rakenteista riippumattomasti”, Rekula kiteyttää.

Atol Avionin tuleva rahoituskierros toteutetaan joukkorahoituspalvelu Invesdorin kautta. Alkava joukkorahoituskampanja perustuu osakeantiin eli sijoittajista tulee yhtiön osakkeenomistajia. Yhtiö hakee joukkorahoituksesta uusia osakkaita ja näkyvyyttä, jotka auttavat yhtiötä viemään tuotteensa globaaleille markkinoille.

Lue myös: