Kymin kenttä avasi ovensa yleisölle aurinkoisessa säässä - VL Viima II ei päässyt paikalle

kymi15_1Kymin lentokentällä vietettiin lauantaina Karhulan Ilmailukerhon järjestämää avoimien ovien tapahtumaa. Aurinkoinen ja puolipilvinen sää avitti yleisömenestystä. Lentonäytöksestä ei ollut kyse, mutta kentän normaalisti pyörinyt lentotoiminta vierailevien koneiden maustamana tuntui olevan juuri sitä, mitä yleisö halusikin seurata.

kymi15_5Kymin Avoimien ovien päivä oli hyvä esimerkki pienimuotoisesta mutta kiinnostavasta ilmailutapahtumasta. Nähtävänä oli purjekoneita, ultria, moottorikoneita sekä historiallisia ilma-aluksista Gloster Gauntletista (vasemmalla, klikkaa kuvat suuremmiksi) Douglas DC-3:een.

Myös Rajavartiolaitoksen Agusta Bell AB412 -helikopteri kävi kentällä. Paikalla oli myös Aviation Shopin myyntiauto, Suomen Ilmailumuseon osasto ja leijakauppa. Karhulan Ilmailukerhon Lentomuseon etuosa toimi puffetin ruokailutilana.

Tkymi15_4aaempana museohallissa oli nähtävinä museon kokoelmiin kuuluvia purjekoneita ja sotilassuihkukoneita (Folland Gnat, Mikojan MiG-21F-13 (oikealla) ja MiG-21BIS sekä Saab 35FS Draken). Rullauskelpoinen Fouga Magister oli nähtävänä kenttäalueella.

Valitettavasti Kymiin lauantaina vierailulle odotettu historiallinen Valtion Lentokonetehdas Viima II VI-3 koulutuskone (OH-VIG) ei päässyt Helsinki-Malmilta paikalle ainakaan iltapäivään mennessä. Tämä ulkomailta Suomeen ostettu kone on jo kuitenkin lentänyt maassamme.

kymi15_3Avoimien ovien päivän järjestelyissä näkyi se, että 70-vuotisjuhlavuottaan viettävä Karhulan Ilmailukerho on järjestänyt tapahtuman useasti aiemminkin. Väkimääräkin oli kohtuullinen, mikä puolestaan takasi sen, että jonoja ei juuri päässyt syntymään. Tilaisuuteen oli vapaa pääsy, mutta pysäköinnistä veloitettiin.

Kymi lentokenttä rakennettiin kovalla kiireellä jatkosodan aikana tukikohdaksi Kotkaa suojeleville hävittäjille. Ensimmäinen kone lentopaikalle laskeutui huhtikuussa 1943. 

kymi15_2Kenttää käytti pääasiassa Messerschmitt Bf 109 -koneilla lentänyt Hävittäjälentolaivue 34, mutta myös laivueet 30 ja 24 operoivat kentältä lyhyen ajan sodan loppuvaiheissa.

Nykyisin Kymi on erityisesti Karhulan Ilmailukerhon purjelentokenttä. Sieltä toimii myös lukuisia moottoroituja ilma-aluksia. +TT+

 Lue aiempia Lentoposti.fi -juttuja kesän 2015 ilmailutapahtumista: