Suomen Apteekkariliitto ja Orion toteuttivat Suomen ensimmäisen lääkekuljetuksen dronella Helsingin Lauttasaaressa syyskuussa 2019. AI-startup Third Space Auton toteuttamalla lennolla kuljetettiin valikoima itsehoitolääkkeitä Lauttiksen apteekilta Lauttasaaren Senioritalolle, jossa hoitohenkilökunta vastaanotti paketin. "Robottilennokit ovat nopeita. Kun niihin yhdistetään lentoautomaatiojärjestelmä, kuten AI.Pilot-teknologiaan perustuvan ByDrone, apteekit ja sairaalat voivat toimittaa lääkkeitä hetkessä avun tarvitsijoille", kommentoi Third Space Auton perustaja Arshia Gratiot. Demolento on osa yhteishanketta, jossa selvitettiin dronekuljetusten käyttömahdollisuuksia ja hyötyjä lääkkeiden toimituksessa. Hanke toteutettiin tutkimus- ja kehitysyhteistyönä Aalto-yliopistossa poikkitieteellisesti eri alojen opiskelijoiden kanssa. Aalto-yliopiston tutkimusryhmät kartoittivat muun muassa droonikuljetusten palvelumuotoilua ja lainsäädäntöä. "Esimerkiksi meidän käyttämämme lennokki lentää kilometrin minuutissa. Lennokkien kantama vaihtelee 10 kilometristä jopa 110 kilometriin. Tällaiset esittelytilaisuudet ovat todella tarpeen, koska niiden avulla lääketeollisuus ja viranomaiset voivat kannustaa logistiikka-alaa muuttamaan toimintatapojaan. Uskon, että parin vuoden kuluessa tällaiset järjestelmät otetaan käyttöön maaseudulla, saaristossa ja muilla vaikeapääsyisillä seuduilla, joilla niille on todella tarvetta", totesi Gratiot. Apteekkariliiton toiveena on, että dronekuljetukset voisivat olla arkipäivää tulevaisuudessa. Liitto on kehittänyt useiden vuosien ajan apteekkien digitaalisia palveluja. Yli 200 apteekkia on ottamassa lähitulevaisuudessa käyttöön uuden verkkopalvelualustan, johon on integroitu verkkoapteekki. Orion on mukana yhteishankkeessa ainoana lääkeyhtiönä, ja haluaa yhdessä apteekkien kanssa mahdollistaa uudenlaisia ratkaisuja, joilla voidaan palvella asiakkaita entistä monipuolisemmin ja tarvelähtöisemmin. Lääke- ja näytekuljetuksia on lennätetty droneilla vuodesta 2018 lähtien ainakin Sveitsissä. Siellä yhteistyössä Swiss Postin kanssa toteutettava operaatio keskeytettiin toistaiseksi kesällä Zürichissä sattuneen onnettomuuden seurauksena. Drone oli varustettu pelastusvarjolla, mutta sen kaapeli oli katkennut ja kymmenkiloinen laite putosi hallitsemattomasti maahan muutaman kymmenen metrin päähän lapsijoukosta. Edellinen dronekuljetusonnettomuus sattui Sveitsissä alkuvuodesta 2019, kun dronen GPS ei toiminut oikein. Tuolloin pelastusvarjo kuitenkin toimi. Jälkimmäisen tapauksen seurauksena dronejen turvallisuutta on paranneltu ja varjo on kiinnitettu kahdella kaapelilla droneen ja sitä on vahvistettu. Myös dronen ns. hätäpilli on paranneltu ja se pitää hätätilanteessa aiempaa kovempaa ääntä varoittaakseen ihmisiä pakkolaskupaikalla. Swiss post on ottanut onnettomuuksien jälkeen käyttöön aiempaa tiukemmat säärajat droneoperaatioita ajatellen. Rajat ovat 20 prosenttia alemmat, kuin ilmailuviranomaisen määrittämät rajat. Tuulen osalta rajana pidetään 6 m/s ja puuskien osalta 10 m/s. Dronen maksiminopeus on jatkossa alempi eli 20 m/s sijaan lennetään nopeudella 17 m/s. Sveitsissä kyseisiä lääkekuljetuslentoja on lennetty jo pitkälti yli 3000. Useat eri toimijat pyrkivät aloittamaan dronekuljetuksia ympäri maailmaa ja viranomaiset pyrkivät mahdollistamaan lennot yleisön yllä entistä helpommin.
|
|||