Laajenemistahti ja laivaston uudistaminen painoivat Norwegianin tappiolle

Norwegian_cabinNorwegianin vuoden 2017 tulos painui reilut 30 miljoonaa euroa tappiolle. Viimeisen neljänneksen tappiot olivat reilut 94 miljoonaa euroa. Kohonneet polttoaineen hinnat, leasingvuokrat ja matkustajista huolehtiminen painoivat tuloksen tappiolle kovan laajenemistahdin sekä laivastouudistuksen ohella.

Norwegian kasvatti liikevaihtoaan vuoden 2017 aikana 19 prosentilla ollen reilut 3,1 miljardia euroa. Laivastoon tuli vuoden aikana 32 uutta lentokonetta kasvattaen tarjottuja matkustajakilometrejä 25 prosentilla. Täyttöaste säilyi siitä huolimatta entisellään 87,5 prosentissa. Vuoden 2017 aikana Norwegian kuljettikin jo yli 33,1 miljoonaa matkustajaa ja kasvua oli edellisvuoteen verrattuna 13 prosenttia.

Yksikkökustannukset kasvoivat seitsemällä prosentilla ja ilman polttoainevaikutusta neljällä prosentilla. Polttoainekustannukset kasvoivat edellisvuoteen verrattuna 45 prosentilla ollen reilut 750 miljoonaa euroa. Vuodelle 2018 polttoaineostoista on suojattu noin 25 prosenttia 494 dollarin tonnihinnalla.

"Emme ole täysin tyytyväisiä vuoden 2017 tulokseen. Vuotta leimasi kova maailmanlaajuinen kasvu ja reittiavaukset, korkeat täyttöasteet ja jatkuva laivaston uudistaminen. Strategiamme mukaisesti loimme lisää työpaikkoja kohteisiimme sekä varmistimme, että ihmisillä on varaa lentää - eikä vähiten mannertenvälisesti", kommentoi Norwegianin toimitusjohtaja Bjørn Kjos tulosta.

Norwegian painottaa aloittavansa vuoden 2018 aiempaa paremmassa kunnossa. Yhtiön varauskirjat ja henkilöstoasiat ovat aiempaa paremmassa kunnossa. Yhtiöllä on maailmanlaajuisesti jo 32 operatiivista liikenteen solmukohtaa. Lisäksi suurimmat investoinnit on tehty vuoden 2017 aikana valmistaen yhtiötä tulevaisuuden kasvuun.

"Maailmanlaajuinen kasvumme savuttaa huippunsa vuoden 2018 toiselle vuosipuoliskolla, kun 32 tilaamistamme 42 Dreamlinerista on otettu käyttöön", totesi Kjos.

Vuoden 2017 viimeisen neljänneksen lopulla yhtiön laivastossa oli 145 lentokonetta sekä neljä ulkopuolelta vuokrattua konetta. Niillä lennettiin keskimäärin 11,4 tuntia vuorokaudessa, joka on 0,2 tuntia enemmän kuin edellisvuoden viimeisellä neljänneksellä.