Lennot Savonlinnaan keskeytetty ainakin 16.3. saakka - syynä edelleen jatkuva GPS-häirintä

ES-PJA_180122Savonlinnan ja Helsingin välinen reittilentoliikenne on keskeytynyt sunnuntaina 8. maaliskuuta. Reittiä liikennöivän Transaviabaltikan BAe Jetstream -matkustajakone ei ole pystynyt laskeutumaan Savonlinnan kentälle sunnuntain ja tiistain välillä johtuen Itä-Suomen alueella havaituista GPS-häiriöistä. Nyt lennot on keskeytetty ainakin 16. maaliskuuta saakka.

Ilmailun tiedotuspalvelussa julkaistiin 7. maaliskuuta Notam-tiedote GPS-häiriöistä Itä-Suomessa lentopinnan 200 alapuolella. Ongelmista oli raportoinut useita erilaisia ilma-aluksia. Lentoposti.fi:n tietojen mukaan ongelmista ovat raportoineet myös muut ulkomaalaiset kaupalliset lentoyhtiöt.

GPS-häiriöt ovat jatkuneet edelleen ja Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin mukaan Itä-Suomen lisäksi häiriöitä on raportoitu lentoliikenteen osalta myös Pohjois-Suomessa, Suomen ja Norjan rajalla. Aiemmin häiriöistä oli raportoitu Mikkeli-Jyväskylä-Kuopio-akselilla. Traficom seuraa tilannetta ja kerää siitä lisää tietoja.

Liettulaisoperaattori Transavibaltika on joutunut keskeyttämään lentonsa Savonlinnan GPS-järjestelmää koskevian häiriöiden seurauksena.

"Tämän hetken tiedon mukaan Savonlinna-Helsinki-lennot tulevat olemaan pysähdyksissä ainakin ensi viikon alkuun saakka", kertoi Savonlinnan vs. elinkeinojohtaja Jarmo Häkkinen.

Finavian mukaan lennot on keskeytetty ainakin 16. maaliskuuta saakka.

Vieraan toimijan suorittamalla GPS-signaalin häirinnällä tai väärentämisellä voidaan vaikeuttaa merkittävästi mm. siviili-ilmailun sujuvuutta. Myös Ilmavoimat tarvitsee toimivia lähestymismetelmiä toiminnassaan ja erityisesti huonoissa sääolosuhteissa.

GPS-signaalin kadotessa ei tiettyjä lähestymismenetelmiä voida käyttää ja vääristämällä paikkatietoa voidaan aiheuttaa myös muunlaisia ongelmia. Lentokoneiden järjestelmät tunnistavat tällaiset ongelmat, jonka lisäksi lentäjät on koulutettu virheellisen signaalin aiheuttamien ongelmien havainnointiin. Näissä tapauksissa käytetään RNP-lähestymisten sijaan mahdollisesti käytössä olevia perinteisiä lähestymismenetelmiä.

Yhdysvaltojen GPS-järjestelmän (Global Positioning System) rinnalla on käytössä myös muita GNSS-satelliittikonstellaatioita (Global Navigation Satellite System). Venäjällä on oma GLONASS-järjestelmä ja Euroopalla on oma Galileo-järjestelmä. Kyseiset toimijat hallinnoivat järjestelmien toimintaa ja voivat myös itse rajoittaa niiden käyttöä tietyillä alueilla. MH

Lue lisää aiheesta aiemmista uutisistamme: