”Minulla ei ole riittävän tarkasti vielä tiedossa, minkälainen tapahtumaketju johti tähän tilanteeseen, jotta voisin tässä kohtaa kommentoida sitä tarkemmin lajin kannalta”, jatkaa Huusela.
Flying with Finnair -vene oli startannut purjehduskisaan 2. toukokuuta Englannin Plymouth'sta määränpäänään New York. Keskiviikkona 11. toukokuuta matkaa oli jäljellä vielä noin 1400 merimailia.
Suurhanke kariutui harmittavasti
Imoca60 -kisaan osallistuminen oli Huuselalla pitkäaikainen haave, joka oli toteutumassa yhteistyökumppaneiden myötä. Finnair, Neste ja Notta System ja pienemmät sponsorit olivat mukana tukemassa nyt valitettavasti keskeytynyttä hanketta. Mukana hankkeen tukijoukoissa eri toiminnoissa oli kaikkiaan parikymmentä henkeä.
Finnair ehti esitellä purjehdushankkeen lehdistötilaisuudessa 11. toukokuuta mainosvideoteaserin Flying with Finnair -veneestä ja Ari Huuselasta. Nyt teaseri ja videon pidempi versio saattavat jäädä kokonaan esittelemättä suurelle yleisölle.
"Lähtölinjalle pääsy tarkoittaa, että noin 80 prosenttia työstä on jo tehty", kertoi Huusela ennen tietoa hankkeen keskeytymisestä.
NYC-Vendee kisaan oli alunperin määrä startata kaikkiaan 17 venettä. Nyt niitä on yksi vähemmän. Kilpailu olisi tuonut sponsoreille mittavan medianäkyvyyden ympäri maailmaa. Kyseessä olisi ollut Huuselan neljäs purjehdus yli Atlantin ja ensimmäinen, joka käydään lännestä itään.
Kärkiveneet ovat uusia, noin viiden miljoonan euron hintaisia ja niissä on viimeisimmät laitteet. Budjetiltaan nämä hankkeet ovat noin 10-15 miljoonan arvoisia.
Huuselan suunnitelmissa oli 11 vuorokauden matka Atlantin yli ja saapua turvallisesti maaliin Ranskaan 6.-11. kesäkuuta. Huuselan seuraava haave saattaa kokea viivästyksiä ennen toteutumistaan. Nyt peruuntunut hanke olisi ollut hyvä harjoitus haaveena olevaan Vendee Globe -kisaan.
Lue myös:
|
|||