Yhdeksän suoraan tehtaalta vastaanotetun Vortex Generatoreilla varustetun Airbusin kapearunkokoneen lisäksi Lufthansa Technik on varustanut ensimmäisen laivastossaan olevan koneen näillä äänijälkeä pienentävillä laitteilla. Lokakuun aikana muutokset tehtiin jälkiasennuksena ensimmäiseen Airbus A319 -koneeseen (D-AIBH), joka on jo lentänyt Saksan ja Euroopan ilmatilassa. Kaikkiaan muutos tehdään vuoden aikana 157:een Lufthansan kapearunkoiseen A319, A320 ja A321 -koneeseen. Niiden lisäksi tehtaalta on tulossa noin sata uutta entistä hiljaisempaa konetta.
Lufthansan mukaan lähestyvän koneen äänijälki 17 kilometrin päästä aina lentoasemalle saakka vähenee neljällä desibelillä (kyseessä on logaritminen asteikko, joten melun vaimeneminen on merkittävää). Ylilentokokeissa osa koneen äänistä saatiin kokonaan poistettua.
Modernit 34 Boeing 777-9X ja 25 Airbus A350-900 -koneet ovat entistä hiljaisempia. Niillä on tarkoitus korvata vanhat Boeing 747-400 ja Airbus A340-300 -koneet vuodesta 2016 alkaen. Lue myös:
|
|||