Lufhansan Airbus A320 -laivaston melujäljen pienentäminen etenee vauhdilla. Yhtiö on asentanut siiven alapuoliset pyörteyttimet jo lähes sataan A320-koneeseen. Niiden lisäksi Lufthansa Cargo koelentää uusia MD-11 -rahtikoneen melua vähentäviä modifikaatioita. Lufthansa-konserni ja Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR) ovat vieneet eteenpäin Quieter Transport -hankettaan, joka on nyt saavuttanut merkittäviä edistysaskeleita. Vuoden 2014 marraskuusta lähtien Lufthansa on varustanut lähiliikenteensä Airbus A319-, A320- ja A321-koneisiinsa uudenlaisen meluavähentävän komponentin siiven alapinnalle. Nyt Lufthansa Technikin asiantuntijat asentavat lentokoneen melua vähentävät siiven alapuoliset pyörteittimet lähiviikkojen aikana sadanteen Lufthansan A320-koneeseen. Vortex generator eli pyörteytin on pieni evä, joka muuttaa virtausta lentokoneen ympärillä. Yleensä niitä käytetään siiven yläpinnalla viivyttämässä virtauksen irtoamista. Kapearunkoisten Airbusien siiven alapinnalla olevat paineentasausaukot tuottavat melua hieman samaan tapaan kuin puhallettaessa pullon suuhun. Lufthansan ja DLR:n mitausten mukaan pyörteytin (otsikkokuva) vähentää näin syntyvää melua jopa neljä desibeliä 10-17 kilometrin etäisyydellä lentokentästä. Kyseessä on merkittävä lukema. Valmistajan mukaan vaikutus on vielä suurempi kauempana lentokentästä. Lufthansa modifioi kaikkiaan 157 lentokoneen lähiliikennelaivastoaan uudenlaisilla pyörteyttimillä ensimmäisenä operaattorina maailmassa. Ensimmäinen uutena varusteltu A320-kone toimitettiin Lufthansan laivastoon jo helmikuussa 2014.
Vielä suurempaa melunvaimennusta koelennetään lähiviikkoina kahdella Lufthansa Cargon MD-11 -rahtikoneella. Usean päivän mittaiset koelennot lennetään Saksan Magdeburg-Cochstedt lentokentällä. Molempien koneiden General Electric CF6-80C2 -moottoreiden ilmanottoaukkoihin on asennettu modifioidut äänenvaimentimet. Lufthansa on jo suorittanut modifioiduilla moottoreilla maakokeita Lufthansa Technikin tiloissa Hampurissa yhdessä DLR:n kanssa. Ensimmäisen ne tuottivat yhdessä kovaseinäiset akustiikkapaneelit, jotka vähensivät melua moottorin melua. Nyt näitä paneeleita koelennetään aktuaaliolosuhteissa. Edellisten lisäksi Lufthansa odottaa tekevänsä havaintoja miten laskutelineiden aiheuttamaa melua voidaan vähentää. Koelennot suoritetaan Magdeburg-Cochstedtissa ylilentoina lentokoneen lähestyessä kenttää tietyllä laskua varten. Ylilennot tehdään useaan kertaan tietyllä ennalta valitulla laskuasulla. Mittauksia tehdään myös lentoonlähdöistä. Lentomelua mitataan koelentojen aikana usealla maahan sijoitetulla mikrofonilla. Mittaustulokset tulevat olevaan perusta mahdolliselle modifikaation hyväksyntähaulle Lufthansa Cargon MD-11 -laivastolle. Lue myös Lentoposti.fi:n aikaisempia uutisia Lufthansan melunvähennysprojektista:
|
|||