Luotsivene kaatui Suomenlahdella - Rajan kopterit mukana vaativassa meripelastusoperaatiossa

Luotsiveneen kääntö(Päivittynyt 9.12.) Meripelastuslohkokeskus Helsinki sai perjantaina 8. joulukuuta kello 17.00 ilmoituksen luotsiveneen (L242) kaatumisesta Porvoon majakan eteläpuolella.  Tehtävälle hälytettiin merivartioston veneyksiköt Suomenlinnasta ja Porvoosta, meripelastushelikopterit Helsingistä ja Turusta sekä vartiolaiva Turva. Kaksi henkilöä menehtyi onnettomuudessa.

Paikalle hälytettiin myös sukeltajat Keski-Uudenmaan pelastuslaitokselta. Paikalla oli kauppa-alus Sten Nordic, joka avustai pelastustehtävässä.

Rajavartiolaitoksen partioveneet ja helikopterit suorittivat pintaetsintää. Vartiolaiva Turva  aloitti operaation onnettomuusaluksen kääntämiseksi (otsikkokuvassa).

Finnpilot Pilotage Oy:n veneessä oli kaksi luotsikutterinhoitajaa. Vene oli noutamassa luotsia kauppa-aluksesta kun se kaatui.

Luotsikutterin pohja näkyi aluksi veden pinnalla ja sitä yritettiin kääntää. Vene kuitenkin upposi operaation aikana. Sukeltajat löysivät kutterinhoitajat menehtyneinä sen sisältä.

”Haluan esittää syvän osanottoni onnettomuudessa menehtyneiden luotsikutterinhoitajien omaisille sekä työtovereille ja kiittää kaikkia pelastustöihin osallistuneita,” sanoi Finnpilotin toimitusjohtaja Kari Kosonen.

superpuma1_malmiPaikalla oli Rajavartiolaitoksen kaksi partiovenettä, vartiolaiva Turva sekä kaksi Airbus Helicopters H215 Super Puma -meripelastushelikopteria Turun ja Helsinki-Vantaan tukikohdista (arkistokuvassa vasemmalla).

Lisäksi pelastustoimiin osallistui kaksi luotsivenettä ja yksi vapaaehtoisten meripelastajien vene Porvoosta sekä henkilöstöä Porvoon pelastuslaitokselta.

Helsingin Pelastuslaitoksen merellisiin pelastusoperaatioihin erikoistunut MIRG-ryhmä (Maritime Incident Response Group) kuljetettiin Rajavartiolaitoksen helikopterilla onnettomuuspaikalle.

Helikopterien tukeutumisen ja merellä polttoainetäydennyksen antamisen mahdollistava ulkovartiolaiva Turva toimi onnettomuuspaikan johtajana.

Keli onnettomuuspaikalla oli hyvin haastava, mutta ajankohtaan nähden normaali. Voimakas merenkäynti vaikeutti pelastustoimintaa.

Onnettomuuteen joutunut alumiinirakenteinen nopea kesävene L242 on otettu Finnpilot Pilotagen käyttöön syyskuussa 2015. Se on 14,5 metriä pitkä ja kantavuus on 10 henkilöä. Suurin nopeus on 26 solmua.

Onnettomuuden syytä ei luonnollisesti vielä tiedetä. Onnettomuustutkintakeskus on kuitenkin  jo kertonut aloittavansa alustavan tutkinnan tapauksesta. T.T.

Päivittynyt 9.12: lisätty tieto kutterinhoitajien löytymisestä menehtyneinä.