Finnairin marraskuussa suljettavan moottorikorjaamon jatkosuunnitelmat amerikkalaisen GA Telesis -yhtiön hoitamana ovat vaakalaudalla, kertoo MTV3 Uutiset. Yhtiöiden väliset neuvottelut ovat kariutumassa, koska amerikkalaisosapuoli ei ole päässyt sopuun työntekijäpuolen kanssa sovellettavista työehdoista. MTV3 Uutisten mukaan ammattiliitto Pro ja Ilmailualan Unioni eivät ole olleet tyytyväisiä yhdysvaltalaisyrityksen tarjoamiin esityksiin. Ammattiliittojen mukaan työehtoihin olisi tulossa heikennyksiä, mikä ei niitä tyydytä. Helsingin Sanomien haastattelema moottorikorjaamon työntekijä olisi henkilökohtaisesti ollut valmis hyväksymään uudet ehdot. Hänen mukaansa ammattiliittojen paikallista sopimista vastustava linja johtuu muualla kuin moottorikorjaamolla työskentelevien jäsenten etujen puolustamisesta. GA Telesis työllistäisi aluksi noin 75 moottorikorjaamon 280 työntekijästä. Yhtiön johto kertoi Helsingin Sanomille, että ajan mittaan voisi olla mahdollista että määrä kasvaisi kahteensataan. Finnair kertoi huhtikuussa ulkoistavansa omien koneiden moottorien huoltotoiminnan sveitsiläiselle SR Technicsille. Yhdysvaltalainen GA Telesis tiedotti heinäkuussa neuvotelleensa Finnairin kanssa kaupoista, jotka koskisivat osaa moottorihuolloista. GA Telesis neuvottelee siitä huoltotoiminnasta, jota Vantaalla on tehty kolmansien osapuolten eli muiden kuin Finnairin koneiden moottoreille. Kauppa koskisi General Electric CF6-80C2, CFM International CFM56-5B and -5C ja Pratt & Whitney PW2000 -suihkumoottorien korjaus- ja huoltotoimintaa. Telesis aikoo kaupan toteutuessa laajentaa mallivalikoimaa muihinkin GE:n ja CFMI:n moottoreihin.
Lue myös:
|
|||
Lukekaapa työntekijöiden kommentteja aiheesta Taloussanomista (osoite alla) ja Hesarin paperi/maksullisesta versiosta. Suurin osa olisi valmis allekirjoittamaan hyvän tarjotun sopimuksen, jonka liitto on torpannut omaa valta-asemaa suojelevista syistä. Fakta on, että sopimuksen hyväksymällä ei häviä mitään ja aina voi lähteä jos ei tykkää. GAT tarjoaa töitä, Finnair potkuja. Luulisi liiton ajavan asiaa työpaikkojen puolesta, kun vaihtoehtoja ei ole.
Ihmettelen, miksi esim. Flightforumilla ei ole aiheesta kukaan kiinnostunut. On kuitenkin varsinkin ilmailun kannalta tärkeä asia ja myös YT-Suomen tilanteessa merkittävä aihe.
Toivoisin oman liittoni ajavan asiaa minun puolestani. Jos he pelottavat ensimmäisen työpaikkoja luovan ulkolaisen yrityksen pois, kuka tänne enää haluaa tulla palkkaamaan tulevien YT-neuvottelujen uhreja? Tekniikkaa ajetaan alas määrätietoisesti, eikä Suomen työmarkkinoilla ole varaa olla nirso työn tarjoaijen suhteen.
http://www.taloussanomat.fi/porssi/2012/10/04/hs-kiista-tyoehdoista-voi-kaataa-finnairin-moottorikorjausmyynnin/201239160/170?offset=90#commentsHere