Pohjoisen napapiirin ja joulupukin virallinen lentoasema Rovaniemi avattiin 80 vuotta sitten

Rovaniemi_terminaaliFinavian Rovaniemen lentoasema avattiin 80 vuotta sitten 21. kesäkuuta 1940. Lentotoiminta käynnistyi kahdelta Someroharjulle valmistuneelta nurmipäällysteiseltä kiitotieltä vielä saman vuoden aikana. Nykyisin Rovaniemen lentoasema on Finavian lentokenttäverkoston kolmanneksi suurin matkustajamäärillä mitattuna.

Aero Oy eli nykyinen Finnair avasi reitin Rovaniemen lentokentälle vuonna 1940. Tuolloin ei lennetty suoraan Helsingin lentoasemalle vaan tarjolla oli todellinen yhdistelmälento Jäämerelle saakka Helsingistä Petsamoon. Yksi välilaskupaikka oli uusi Rovaniemen lentoasema, jonka kiitotien poikki kulkee leveyspiiri 66° eli pohjoinen napapiiri.

Rovaniemen terminaali 1964 MuseovirastoVälilaskujen kanssa kokonaismatka reitillä Helsinki–Tampere–Vaasa–Kokkola–Oulu–Kemi–Rovaniemi–Sodankylä–Petsamo oli lähes Finnairin nykyisen kaukolennon mittainen eli noin 8,5 tuntia. Nykyinen suora Helsinki-Rovaniemi lento kestää noin tunnin verran.

Toisen maailmansodan aikana lentoasema tuhoutui merkittävästi ja jälleenrakennustyöt käynnistyivät vuonna 1948. Aeron säännöllinen reittiliikenne käynnistyi saman vuoden kesällä reitillä Helsinki-Vaasa-Kemi-Rovaniemi. Aeron säännöllinen lentoliikenne Rovaniemelle muuttui ympärivuotiseksi kesällä 1951.

Kysynnän kasvaessa Rovaniemellä vaihtuivat DC-3 -koneet suurempiin Convair Metropolitan koneisiin. Vuonna 1960 Rovaniemen 2100 metriä pitkä kiitotie sai kestopäällysteen 2100 ja reitillä nähtiin tämän seurauksena myös Caravelle-suihkukoneita.

Rovaniemi_uudistus_2015_santa_1Rovaniemen lentoasemasta tuli vuonna 1974 myös Lapin lennoston kotipaikka. Nykyiseen 3000 metrin pituuteen Rovaniemen kiitotie 03/21 laajeni vuonna 1981. Lentoasemalla on käytössä myös huonon näkyvyyden olosuhteisiin ILS CAT II -tarkkuusmittarilähestyminen.

Nykyinen Rovaniemen lentoasemarakennus valmistui vuonna 1992. Sittemmin sitä on laajennettu vuonna 2000, jolloin käyttöön otettiin matkustajasillat ja perusparannettu palveluita vuosina 2014-2015.

Terminaalirakennuksen tuorein laajennus valmistui ensimmäisiltä osiltaan marraskuussa 2019. Se kasvatti matkustajatilojen määrän 6 000 neliömetristä noin 10 500 neliömetriin, joka on tarpeen erityisesti joulusesongin aikaan.

Rovaniemi_terminaalilaajennusLaajennuksen myötä Rovaniemen lentoaseman matkustajasiltapaikkamäärä nousi kolmeen. Terminaalilaajennus nostaa lentoaseman tuntikapasiteettia nykyisestä kolmesta koneesta viiteen. Kaivattua lisätilaa saatiin mm. matkatavaran luovutusaulaan ja muihin matkustajatiloihin.

Rovaniemi oli jo nousemassa suurten joukkoon vuonna 2017. Tuolloin Suomi ja Kiina pääsivät neuvottelutulokseen, jonka mukaan Rovaniemen ja Pekingin välille olisi voitu avata lentoreitti. Vielä toistaiseksi tätä reittioikeutta ei ole hyödynnetty.

Vuonna 2019 Rovaniemen lentoaseman kautta kulki 661 124 matkustajaa ja kasvua edellisvuoteen oli 2,6 prosenttia. Määrästä kansainvälisiä matkustajia oli 120 657. Niiden osalta matkustajamäärä kuitenkin laski edellisvuodesta 8,7 prosenttia.

IMG_20191018_133307Laskeutumisia Rovaniemen oli vuonna 2019 viidenneksi eniten Suomen lentoasemista. Kaikkiaan laskeutumisia oli 2660, joista kansainvälistä liikennettä oli 278 laskeutumista.

Koronaviruspandemin seurauksena Rovaniemellä oli toukokuussa 2020 vain 2 819 matkustajaa. Lentoasema on yksi harvoista kotimaan kohteista, jonne Finnair on lentänyt myös pandemian aikana.

Lue myös: