Lentoliikenteen matkustajamäärät ja lentokoneiden kokoluokat kasvoivat ja vuonna 1936 valmistunut Helsinki-Malmin lentoasema alkoi toisen maailmansodan jälkeen käydä ahtaaksi. Tämän seurauksena 1940-luvun lopulla käynnistettiin selvitys uuden, suuremman lentoaseman rakentamisesta. Sen oli määrä valmistua Helsingin isännöimiin olympialaisiin mennessä kesällä 1952. Suurelta osin Seutulan työsiirtolan vankityövoiman ansiosta kenttä ehti valmistua suunnitellusti olympialiikenteen käyttöön. Viimeistelytöiden jälkeen säännöllinen reittiliikenne siirtyi Malmilta uudelle lentoasemalle lokakuun lopussa 1952. Lentoasema sai kansan suussa osittain myös nimen Seutulan lentoasema.
Rakennustöitä kentän laajentamiseksi jatkettiin heti avajaisten jälkeen. Ensimmäinen, sittemmin laajennushankkeiden jalkoihin jäänyt ns. kaarihalli valmistui lentoaseman avaamista seuraavana vuonna ja toinen kiitotie eli ns. poikkikiitotie 15/33 valmistui loppuvuodesta 1956. Lentokentän asemapaviljonkina oli puinen alun perin väliaikaiseksi tarkoitettu rakennus. Se sai kutsumanimen, "makaava pilvenpiirtäjä". Tätä rakennusta laajennettiin vielä 1956 ja siihen sijoitettiin ravintola ja keittiötiloja.
Ilman onnettomuuksiakaan ei Helsingin uudella lentoasemalla selvitty, sillä joulukuussa 1957 Aeroflotin Iljushin IL-14 -kone suistui kiitotieltä maantien penkkaan. Monet kuitenkin muistavat lentoaseman arkea iloisesti rikkoneet erilaiset yleisötapahtumat, joita järjestettiin 1980-luvulle saakka. Päällimmäiseksi noussee Helsinki Airshow -lentonäytöstapahtumat.
Vuonna 1977 Helsinki-Vantaaksi nimensä muuttanut lentoasema on kokenut sittemmin liki täydellisen muodonmuutoksen laajentuen niin liikennealueen, matkustajaterminaalien- ja palveluiden kuin liikenneyhteyksienkin osalta, tekniikan alueen muodonmuutosta unohtamatta.
Nyt Suomen Ilmailumuseon julkaisesmista valokuvista välittyy historiatietoutta, mutta myös lentoaseman sidoksia ympäristöön ja elinkeinoihin. Valokuvat ovat peräisin mm. Ilmailu-lehden, Finnairin ja yksityisten henkilöiden kokoelmista. Uudempaa, myös muiden kotimaisten lentoasemien historiaa sisältävää aineistoa on luvassa tulevaisuudessa. MH Suomen ilmailumuseon julkaisemat 700 valokuvaa Helsingin lentoasemasta Finna.fi -palvelussa Lue myös:
|
|||