Pohjoismainen puolustusyhteistyö täydessä vauhdissa Islannissa

IAM2014_HN_KarlIslannin lentotoimintaharjoituksen Iceland Air Meetin lentotoimintavaihe on saatu täysimittaisesti käyntiin. Islannin ilmatilassa lennetään päivittäin 2-3 lentokierrosta kolmen eri kansallisuuden hävittäjäkalustolla. Harjoitusjoukoille on luotu erinomaiset edellytykset yhteistoiminnan kehittämiselle poikkeuksellisissa olosuhteissa, joissa jokaisella on jotakin opittavaa.

Suomesta IAM2014-harjoitukseen osallistuu viisi MLU2-tasoon päivitettyä F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjää. Ruotsi osallistuu lentotoimintaan seitsemällä JAS 39 Gripenillä ja Norja 4-6:lla F-16 -koneella. Lentokierrokset on suunniteltu siten, että enimmillään Islannin ilmatilassa harjoittelee samanaikaisesti jopa 12 hävittäjää.

Harjoituksen lentotoiminnan volyymiä lisäävät kaksi Maavoimien NH90-helikopteria, Ruotsin (C-130) ja Yhdysvaltojen Euroopan ilmavoimien (USAFE, KC-135) sekä Hollannin ilmatankkauskalusto (KC-10), Naton E-3A AWACS -johtokone sekä Islannin Rannikkovartioston helikopterit ja lentokone.

Kaikkiaan Iceland Air Meetissä on mukana noin 20 ilma-alusta. Perustamis- ja purkuvaiheeseen liittyvät eri kansallisuuksien kuljetuslennot sekä huolto- ja yhteyslennot lisäävät liikennettä Keflavikissa.

 

Sääolosuhteet ottavat mittaa miehistä ja kalustosta

Hävittäjäkalustolle varatut harjoitusalueet sijaitsevat enimmäkseen meren yllä. Lentotoiminnan tavoitteiden kannalta ne tarjoavat erinomaiset edellytykset onnistuneelle harjoittelulle. Alueet ovat laajat, mutta ne sijaitsevat riittävän lähellä tukikohtaa.

IAM2014_JAS39_Karl"Saamme maksimaalisen hyödyn siitä ajasta, jonka koneet ovat ilmassa", painottaa Ilmavoimien harjoitusosaston ensimmäisen rotaation johtaja, majuri Tuukka Elonheimo.

"Siltä osin, kun harjoittelemme mantereen päällä, lisähaastetta tarjoavat maaston muodot".

Iceland Air Meet on osa puolustusvoimien vuoden 2014 kansainvälistä harjoitus- ja koulutustoimintaa. Yksi harjoituksen tavoitteista on syventää ohjaajien ja taistelunjohtajien koulutusta yhteispohjoismaisessa toimintaympäristössä.

"Harjoittelusta saa enemmän irti, kun toimitaan toisenlaisia konetyyppejä vastaan", summaa majuri Elonheimo.

"Voimme luoda koulutuksellisesti monipuolisempia tilanteita kun konekalusto, toimintatavat ja taktiikat ovat hieman erilaisia kuin omamme. Iceland Air Meetissä lisäarvona on myös se, että pääsemme suunnittelemaan ja analysoimaan lentokierrokset kasvotusten ruotsalaisten ja norjalaisten kollegojen kanssa".

IAM2014_F21Islannin olosuhteissa ohjaajien, kaluston ja koko muun henkilöstön osaamisesta on otettu mittaa. Ensimmäisenä hävittäjien lentotoimintapäivänä tuulennopeus pysytteli jatkuvasti yli 40 solmun ja kiri puuskissa peräti 60 solmuun.

"Osasimme odottaa vaikeita sääolosuhteita, ja niitä on todella riittänyt", toteaa majuri Elonheimo.

"Koska harjoitustapahtuma on luonteeltaan joustava, emmekä ole riippuvaisia yhdestä etukäteen sovitusta skenaariosta, lentokierrokset voidaan toteuttaa aikatauluja muuttamalla ja sopeuttamalla toimintaa vallitseviin olosuhteisiin".

Valmisteluvaiheen vaivannäkö tuottaa tulosta

Harjoituksen lentotoiminnan käynnistyminen suunnitelmien mukaan on edellyttänyt onnistunutta perustamis- eli deployment-vaihetta. Yksi Islannissa tapahtuvan harjoittelun eduista on juuri perustamis- ja purkuvaiheista saatava kokemus.

"Perustamisvaiheessa tehty työ on hoidettu ammattitaitoisesti", arvioi Elonheimo.

"Sen ansiosta, että etujoukot ovat hoitaneet perustamisvaiheen kunnialla, emme ole hukanneet yhtään lentopäivää, vaan päässeet aloittaman harjoittelun täysin aikataulussa."

Harjoituksen kokonaisvahvuus on noin 260 henkilöä. Suomen harjoitusosasto on jaettu kahteen vajaan 70 hengen osastoon, joka vaihdetaan harjoituksen puolivälissä. Näin harjoituskokemusta saadaan mahdollisimman monelle ja hallitun rotatoinnin toteuttamista voidaan testata käytännössä.

NH90-helikopterit hälytysvalmiudessa

IAM2014_NH90_KarlIceland Air Meet harjoitukseen osallistuvat Maavoimien NH90-helikopterit ja niiden miehistöt ovat harjoituksessa keskeisessä roolissa turvallisuuden varmistamisessa. Jokaisen hävittäjien tekemän lentokierroksen aikana yksi NH90-helikopteri on hälytysvalmiudessa.

Lisäksi helikopterit tekevät päivittäin erilaisia harjoituksia niin maalla kuin merelläkin. Ensimmäisenä harjoitusviikonloppunaan NH90-helikopterit olivat lisäksi tukemassa paikallisia viranomaisia Reykjavikin pohjoispuoliselle merialueelle suuntautuneessa etsintätehtävässä.

Lue myös: