Ruotsin hallitus valtuutti maan puolustusvoimat uuden alkeiskoulukoneen hankintaan ilmavoimien lentokoulutusohjelmaan. Alkeislentokoulutusta ollaan palauttamassa kaksivaiheiseksi ja samalla selvitetään myös Saab 105 eli SK 60 -koulukoneiden korvaamista. Ruotsi kouluttaa hävittäjälentäjiään kotimaisilla kaksipaikkaisilla Saab 105 eli SK 60 -suihkuharjoituskoneilla. Kyseiset koulukoneet on otettu käyttöön vuonna 1967 ja niille on tehty jo useita konetyypin elinkaarta jatkavia päivityksiä. 26. maaliskuuta Ruotsin hallitus valtuutti puolustusvoimat hankkimaan uuden alkeiskoulukonetyypin. Alkeislentokoulutus on määrä suorittaa potkurikoneella, jota siis tässä vaiheessa ollaan hankkimassa. Jatkossa kaikki Ruotsin puolustusvoimien lentäjät koulutettaisiin uudella alkeiskonetyypillä, jonka jälkeen oppilaat siirtyvät koulutusohjelmissaan eteenpäin kohti hävittäjiä tai yhteys- ja kuljetuskoneita. Hävittäjentäjille toisessa vaiheessa lentokoulutusta annettaisiin edelleen nykyisillä SK 60 -koneilla vielä toistaiseksi. Näiden vaiheiden jälkeen jatkokoulutus annetaan nykyisillä Saab 39 C/D Gripen -hävittäjillä. Hallituksen päätöksen mukaan puolustusvoimat hankkii riittävän määrän koulukoneita ja harjoitustaitteita, jotta puolustusvoimien lentäjäkoulutuksen tarpeet voidaan täyttää. Rahoitus sisältyy nykyiseen puolustushankintojen investointisuunnitelmaan eikä vaadi lisärahoitusta. Hankinta käynnistyy vuoden 2020 ensimmäisen puoliskon aikana. Ruotsin odotetaan lähivuosina korvaavan myös SK 60 -suihkuharjoituskoneet. Vuosikymmeniä käytössä olleessa konetyypissä on tullut vastaan entistä kalliimpia ja hankalampia korjaustöitä. Koneet olivat myös lentokiellossa marraskuusta 2019 tammikuun 2020 puoliväliin saakka. Saab 105 -koneita on valmistettu 192 kappaletta 1963 - 1972. Ruotsin lisäksi koneita on ostanut Itävalta. Kaikkiaan Ruotsin Ilmavoimilla on ollut käytössään 72 Saab SK 60 -suihkuharjoituskonetta. Nykyisin Ruotsin Ilmavoimilla on noin 60 SK 60 -konetta, joilla lentää myös taitolentoryhmä Team 60. Yksi erittäin todennäköinen vaihtoehto niiden korvaajaksi olisi Saabin ja Boeingin yhteistyössä Yhdysvaltain Ilmavoimille kehittämä Boeing T-7A Redhawk. Kyseinen suihkuharjoituskonetyyppi nähtäneen aikanaan myös yhtenä vaihtoehtona Suomen ilmavoimien ikääntyvien BAE Systems Hawk -suihkuharjoituskoneiden korvaajana. Suomessa alkeislentokoulutusta annetaan käytettyinä hankituilla Grob G 115 -koneilla. Lue myös
|
|||