Ruotsin QRA-päivystyshävittäjä (Quick Reaction Alert) kävi lauantaina aamupäivällä Gotlannin itäpuolella tunnistamassa kaksi eteläisen Itämeren yllä kansainvälisessä ilmatilassa lentänyttä kääntyväsiipistä Tupolev Tu-22M -pommikonetta (NATO-koodi Backfire, otsikkokuvassa Ruotsin ilmavoimien aiemmin kuvaamana).
Iltalehti puolestaan kertoo nimettömään lähteeseensä viitaten, että Ahvenanmaan ja Ruotsin läheisessä ilmatilassa olisi lauantaina jouduttu porrastamaan matkustajakoneita eroon ilman transponderia lentävästä ilma-aluksesta kaksi eri kertaa. Lähteen mukaan tapaukset olisivat sattuneet kello 10 maissa, mutta ei ole tietoa mistä vieraasta ilma-aluksesta niissä oli kyse. Siten Tupolevien lento ei välttämättä liity porrastuksiin. Iltalehden lähteen mukaan matkustajakoneista Estonian Airin kone olisi muuttanut lentosuuntaansa ja SAS:n kone vähentänyt korkeutta saatuaan lennonjohdosta varoituksen ilman toisiotutkavastaajaa lentävästä koneesta. Lennonjohdoissa käytetään nykyisin pääasiassa vain toisiotutkia (SSR, Secondary Surveillance Radar). Jotta ilmamaalit näkyisivät niissä, koneiden on käytettävä toisiotutkavastaajaa eli transponderia. "Pimeinä" lentävät koneet voidaan kuitenkin havaita ensiö- eli primääritutkilla (PSR, Primary Surveillance Radar), joita käytetään sotilaallisessa ilmatilanvalvonnassa. Suomessa PSR-tutka on myös Helsinki-Vantaan ATCC Finland -lennonjohtokeskuksessa (Air Traffic Control Center). Itämeren valtioiden ilmailuviranomaiset sekä ilmailun siviili- ja sotilastoimijat tapasivat torstaina 2. heinäkuuta Suomessa. Lentoturvallisuutta käsitelleen kokouksen aiheena olivat juuri ilman transponderia kansainvälisessä ilmatilassa lentävät koneet. Lue aiheesta enemmän alla olevasta linkistä.
Kyseessä oli Iljushin Il-76 -kuljetuskone. Kuten Lentoposti.fi kertoi jo tapahtumapäivänä, koneessa oli neuvostoperäisille kuljetuskoneille tyypillinen 23 mm kaksoistykillä varustettu taka-ampumo. +TT+ Iltalehden uutinen Lue aiempia Lentoposti.fi -juttuja aiheesta:
|
|||