STT: Soihtuja Gripeneiden lähellä Itämerellä käyttivät venäläiset An-26 ja Il-76 -koneet

AN26net_SAFRuotsalaisten Saab JAS 39 Gripen -hävittäjien läheisyydessä omasuojaheitteitä Itämeren yllä käytti kaksi venäläistä kuljetuskonetta, kertoo STT. Tapaukset sattuivat viime vuoden elokuun 22. ja syyskuun 13. päivinä. Koneet olivat Antonov An-26 ja Iljushin Il-76. STT:n mukaan Suomen Ilmavoimat ei ole havainnut vastaavaa toimintaa tunnistuslennoillaan.

Alkuviikolla uutisoitiin, miten venäläiset sotilasilma-alukset olivat käyttäneet omasuojaheitteisiin kuuluvia soihtuja kun ruotsalainen Gripen-hävittäjä oli tunnistamassa niitä kansainvälisessä ilmatilassa Itämeren yläpuolella.

IL_76_puolustusministerioTiedot soihtujen käytöstä Itämeren yllä ovat tarkentuneet, kertoo STT. Ensimmäisessä tapauksessa 22. elokuuta kahdella potkuriturbiinilla varustettu Antonov An-26 -kuljetuskone (otsikkokuvassa, kone ei liity tapaukseen vaan on tallennettu aiemmalla tunnistuslennolla) liikehti voimakkaasti havaittuaan kaksi tunnistuslennolla ollutta ruotsalaista päivystyshävittäjää lähellään. Kone myös laukaisi kaksi soihtuheitettä.

Toisessa tapauksessa 13. syyskuuta neljällä suihkumoottorilla varustettu Iljushin Il-76 -kuljetuskone (tyyppi Suomen Ilmavoimien tänä vuonna ottamassa kuvassa yllä) ei liikehtinyt, mutta laukaisi yhden soihdun.

C-130J_Hercules,_Iraq,_2003_USNavySoihdut ovat kuumina palavia omasuojaheitteitä, jotka on tarkoitettu lämpöhakuisten ilmataisteluohjusten ja maasta ilmaan -ohjusten hakupäiden harhauttamiseen. Tyypillisesti harhautemaalit palavat muutamia sekunteja ja niitä laukaistaan yksittäin tai sarjoina.

Omasuojajärjestelmiä on hävittäjien ja pommittajien lisäksi myös kuljetuskoneissa ja sotilashelikoptereissa. Kuvassa oikealla Lockheed Martin C-130 Hercules -kuljetuskone laukaisee soihtuja lähestyessään Bagdadin lentokenttää vuonna 2003.

Soihtujen laukaisu voi tapahtua ohjaajan toimesta tai ohjusvaroitusjärjestelmän käskemänä automaattisesti. Niiden tehokkuus on vuosien mittaan vähentynyt lämpöhakuisten ohjusten hakupäiden kehittyessä erottamaan kuumana palavat soihdut moottorin ja koneen lämpöprofiilista. +TT+

STT:n juttu Suomenmaassa

Lue aiempi Lentoposti.fi -juttu tapauksen taustoista: