MSB käyttää optionsa vuonna 2020 tekemästään tilauksesta Saabin kanssa ja hankkii lisäkapasiteettia ilmasta käsin tehtäviin palonsammutustehtäviin. Saab toimittaa MSB:n käyttöön kaksi Air Tractor AT-802 F -palosammutuslentokonetta miehistöineen.
Maaliskuussa 2020 solmittu ensimmäinen sopimus toi kaksi sammutuslentokonetta MSB:n käyttöön 1. huhtikuuta - 30. syyskuuta väliselle ajalla vuoteen 2023 saakka. Palosammutuskoneita MSB:lle operoi niiden toimittaja Saab. Nyt MSB:n käyttämän option tuoma lisäkapasiteetti on käytettävissä heti lentokaudelta 2021 lähtien eli 1.4. lähtien. Tehokkaalla Pratt & Whitney PT6A -moottorilla varustettu AT-802 F Fire Boss -sammutuslentokone on erittäin suorituskykyinen. Matkalentonopeutta koneella on noin 150 solmua ja tyypillinen lentonopeus toiminta-alueella on noin 100 solmua. Toimintamatkaa koneella on lähes 1300 kilometriä.
Kesällä 2020 MSB tarvitsi Saabin rakentamaan suorituskykyä kahden ensimmäisen Air Tractor AT-802 F -palosammutuslentokoneen osalta kaikkiaan viidessä eri metsäpalotapauksessa. Air Tractor AT-802 F Fire Boss -sammutuslentokoneet on sijoitettu Tukholman eteläpuolelle Nyköpingiin Skavstan lentokentälle, jossa Saabilla on muutakin ilmailun tukitoimintaa, kuten maalihinauslentokoneita sekä Ruotsin rannikkovartioston Kustbevakningin koneiden huoltotoimintaa. Myös uudet kaksi konetta sijoitetaan juuri Nyköpingiin.
Ruotsin turvallisuusvirasto MSB:llä on kesäkaudelle 2021 käytössä neljä kiinteäsiipistä Air Tractor -palosammutuslentokonetta. "Uusi hankinta ei vaikuta MSB:n aiemminkin käyttämään helikopterisammutuspalveluun. Metsäpalokauden aikaista sammutuskapasiteettitarvetta on vaikea arvioida, sillä se riippuu paljon vallitsevista olosuhteista kuten lämpötilasta, tuulesta ja ukkosista", kertoo MSB Lentoposti.fi:lle. MSB:llä on kaudella 2021-2022 sopimus edelleen HeliAir AB:n sekä sen alihankkijoiden Stormin ja Kallax Flygin kanssa ja tarvittaessa sammutustehtäviin on käytössä entiseen malliin 10 helikopteria. Niiden osalta sopimus sisältää myös jatko-option kaudella 2023-2024. Ruotsin palosammutuslentokoneet on liitetty RescEU-järjestelmään, jonka osalta mahdolliseen EU-operaatioon osallistuessa koneiden käytöstä 80-90% jää EU:n maksettavaksi. Ruotsi voi kuitenkin käyttää lentokoneita myös kansallisiin operaatioihin. EU:n hätäavun koordinointikeskuksen (ERCC) yhteydessä toimii erillinen metsäpalojen torjuntaryhmä. Euroopan alueen metsäpaloriskeihin varaudutaan sammutukseen tarkoitetuilla ilma-aluksilla, jotka ovat osa uutta luonnononnettomuuksien varalta perustettua RescEU-järjestelmää. RescEU on perustettu vastaamaan nopeammin ja tehokkaammin luonnon ja ihmisen aiheuttamiin katastrofeihin. Mekanismin avulla pelastuspalveluresursseja jaetaan paremmin EU-maiden ja yhteistyömaiden välillä. Suomessa metsä- ja maastopalojen torjuntaan osallistuvat tarvittaessa Rajavartiolaitoksen sekä maavoimien helikopterit. Niiden käytössä on Bambi Bucket-sammutussäiliöitä. MH Päivitys kello 12.04: Lisätty MSB:n haastatteluosuus. Lue myös:
|
|||