Saab JAS 39 E Gripen -hävittäjän ohjelmistot siirsivät ensilennon vuodelle 2017

Gripen_rollout_Now_2(päivittynyt 17.30) Uuden Saab JAS 39 E Gripen -monitoimihävittäjän ohjelmistolle tehdään täysi pätevyysvarmistus ennen ensilentoa. Ilmaan Gripen E nousee uusimman tiedon mukaan vasta vuoden 2017 toisen neljänneksen aikana. Toukokuussa 2016 esitelty uusi Gripen-hävittäjä on mukana Suomen HX-hävittäjähankkeessa.

Saabin mukaan Gripen E -ohjelma etenee suunnitelman mukaan. Ruotsalaisvalmistaja kertoo päättäneensä suorittaa täyden ohjelmiston pätevyysvarmistuksen jo ennen koneen ensilentoa. Aiempi suunnitelma oli tehdä varmistukset osissa puolustusteollisuuden nykypäivän käytännön mukaisesti.

GripenE_cockpitTämän strategisen päätöksen tuloksena ensilento suoritetaan vuonna 2017. Ensilento toteutetaan, kun se on ohjelman kokonaisuuden kannalta hyödyllisintä.

Valmistajalla on jo olemassa suunnitelma, milloin vaiheessa ensilento tehdään. Toistaiseksi tarkkaa ajankohtaa ei julkisteta. Vielä toukokuisessa roll out -tilaisuudessa ensilennon kerrottiin tapahtuvan kuluvan vuoden aikana.

"Optimoimme kehitystyötä uudella suunnitelmalla ja sen mukaisesti tulemme toimittamaan koneen asiakkaalle aikataulussa.", kommentoi Saabin Gripen-ohjelman Pohjoismaiden ja Baltian myyntijohtaja Magnus Skogberg Lentoposti.fi:lle.

"Olisimme voineet toteuttaa ensilennon alkuperäisen suunnitelman mukaan vuoden 2016 aikana mutta halusimme haastaa vanhat toimintatavat ja vahvistaa kokonaisuutta uuden koneen osalta sekä varmistaa toimitukset ajallaan".

GripenE_Magnus_Skogberg"Ensimmäinen uuden Gripen E -koneen ensilento on suunniteltu toteutettavaksi vuoden 2017 toisella neljänneksellä. Ensimmäisenä ilmaan nousee nykysuunnitelmien mukaan ensimmäiseksi valmistunut 39-8 -koelentokone", jatkaa Skogberg.

"Olemme tyytyväisiä Gripen E -ohjelman edistymiseen ja ensimmäinen kone toimitetaan suunnitellusti vuonna 2019".

Strategian muutoksella Saab haluaa varmistaa, että uusi Gripen E on järjestelmänä entistä vakaampi. Se mahdollistaa myös koelento-ohjelman yksinkertaistamisen. Hävittäjän uuden avioniikkajärjestelmän avulla on määrä varmistaa, että tulevaisuuden teknologinen kehittyminen sisällytetään koneeseen jo elinkaaren alusta lähtien.

Tehokas modulaarinen järjestelmäintegraatio ja sensorifuusio ovat keskeisiä monitoimihävittäjän toimivuudessa sekä päivitettävyydessä. Gripen E -koneen järjestelmien päivitystahti on jatkuvaa nykyisten C/D -koneiden tavoin.

Lentokriittiset ominaisuudet on ohjelmistoissa erotettu taktisista ominaisuuksista, joka mahdollistaa suorituskyvyn ajan tasalla pitävät päivitykset kustannustehokkaasti ja paljon lyhemmillä aikatauluilla.

Strategian mukaisesti ainoastaan uudet toiminnallisuuden osa-alueet vaativat laadunvarmistuksen, sen sijaan, että koko avioniikkajärjestelmä jouduttaisiin varmistamaan.

Järjestelmän varmistukset tehdään RTC 178C -siviilistandardien mukaisesti, joka on puolustusteollisuuden nykyistä käytäntöä korkeampi laatustandardi. Sen avulla Saab haluaa varmistaa korkeimman tason laadun pitkällä aikavälillä.

GripenE_keskirunkoUuden E-version ensimmäinen, 18. toukokuuta esitelty prototyyppi tunnetaan nimellä 39-8 (kyisenen kone on oheisessa kuvassa vielä kokoonpanolinjalla. Seuraavat kaksi protoa -9 ja -10 jäävät tehtaan koelentokoneiksi eikä niitä toimiteta asiakkaille. Koelentokoneiden oheen valmistuu myös maassa tehtäviä rasituskokeita varten tehtävän 081 -koneen runko.

Uuden sukupolven Gripen E -hävittäjän järjestelmiä ja muita ratkaisuja on koelennetty modifioidulla Gripen NG (Next Generation) Demonstrator -koelentokoneella. Ensilentonsa vuonna 2008 tehnyt kone tunnetaan myös tunnuksella 39-7. Sitä käytetään edelleen koelennoilla ensimmäisen Gripen E -version rinnalla.

Saab on valmistautunut koelentoon merkittävällä määrällä simulaatioita. Ne ovat koelento-ohjelman selkäranka Gripen E Demostratorin ohella, joka on hyvin lähellä koneen tuotantoversiota.

Ensimmäinen proto 39-8 on ollut koelentovarustuksen asennuksessa, joka on lähes valmis. Seuraavat prototyypit 39-9 ja 39-10 ovat edelleen aikataulussa ja ne valmistuvat 2017 ja 2018. Myös rasituskokeissa käytettävä 081 runko valmistuu aiemman suunitelman mukaan vuonna 2018.

GripenNG_ilmassaEnsimmäinen asiakkaalle toimitettava koneyksilö luovutetaan Ruotsille vuoden 2019 aikana. Ruotsin ja Brasilian Gripen E -koneiden ensimmäisten tuotantoversioiden kokoonpano on alkanut suunnitellusti kuluvan vuoden aikana.

Ensimmäisten Gripen E -koneiden on määrä saavuttaa IOC-kyky (Initial Operational Capability) vuoteen 2023 mennessä.

Kaikkiaan 60 uuden sukupolven Gripeniä tilannut Ruotsi vastaanottaa koneita vuoteen 2026 saakka. Uuden konetyypin toinen asiakas on Brasilia, joka on tilannut 28 JAS 39 E -versiota ja kahdeksan kaksipaikkaista JAS 39 F -konetta.

Saab kilpailee Suomen F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjien suorityskyvyn korvaamiseen tähtäävässä HX-hankkeesta Boeingin, Lockheed Martinin, BAE Systemsin ja Dassaut Aviationin kanssa. Kaikki viisi hävittäjävalmistajaa jättivät vastauksensa Suomen tietopyyntöön eilen 22. marraskuuta.

"Olemme erittäin luottavaisia, että uusi Gripen on paras valinta Suomelle. Saamamme RFI-tietopyyntö oli todella laaja ja hienoa työtä. Niin oli myös antamamme vastaus johon panostimme kovasti", päättää Skogberg.

Saab näkee markkina-asemansa hyvänä ja kysyntää uskotaan olevan 400-450 uudelle Gripen-monitoimihävittäjälle seuraavien 20 vuoden aikana. MH

Päivitys 17.30: Lisätty tarkennettu tieto ensilennon ajankohdasta ja Magnus Skogbergin haastatteluosuudet sekä nykytilanne tulevista prototyypeistä.

Lue myös:

Artikkeli: Uusi Gripen-sukupolvi kokoonpanossa - Saab JAS 39 E nousee pian ilmaan