Skeittilaudat paukkuivat Helsinki-Vantaan vanhassa terminaalissa ja asematasolla

skate_3_finnairMonella lentomatkustajalla silmät pyöristyivät tänään hämmästyksestä Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Terminaalin vanhimman osan olivat vallanneet maailman huippua edustavat skeittaajat. He tekivät näyttäviä temppuja rullalaudoilla Hello-kahvilan edessä olevalle kaiteelle hyppien ja sillä liukuen. Kyseessä olivat Finavian ja Finnairin yhteisen markkinointikampanjan kuvaukset.

Syyskuussa julkistettu Arto Saari Invitational -tempaus on tuonut rullalautailun huippuja Helsinki-Vantaalle tekemään lentoasemaa tunnetuksi.

match_3Saari (kuvassa vasemmalla) on suomalainen pitkän linjan skeittaaja, joka on valittu vuoden 2001 Skater of the Year -tunnustuksen saajaksi. Hänen hahmoaan on voinut pelata myös lajin videopeleissä.

Rullalautailu ei varsinaisesti liity ilmailubusinekseen. Sen kautta voi kuitenkin saada julkisuutta, joka palvelee markkinointia erityisesti sosiaalisessa mediassa.

Tavoitteena on nostaa tietoisuutta Finnairista ja Helsinki Airport -lentoasemasta nopeana ja mukavana vaihtoyhteytenä Euroopan ja Aasian välillä. Teemana onkin näyttävästi "A Match Made in HEL" (EFHK:n eli Helsinki-Vantaan IATA-koodi on HEL).

Osallistujat tapahtumaan valittiin eri puolilta maailmaa lähetettyjen skeittivideoiden perusteella (jutun lopussa on Match Made in HEL -ennakkovideo, jolla Arto Saari näytti, mitä voittajille oli Helsinki Airportilla odotettavissa).

match_1Kaksipäiväisestä Pop-up -skeittitapahtumasta on tarkoitus tehdä näyttävä video, jota jaetaan mm. YouTubessa ja sosiaalisessa mediassa. Kampanja on jo etukäteen saanut hyvin huomiota maailmalla.

Helsinkiin oli skeittaajien ohella lennätetty myös kansainvälistä lifestyle- ja rullalautailumediaa edustavia toimittajia ja kuvaajia seuraamaan tapahtumaa.

Sunnuntaina skeitattiin ja kuvattiin asematasolla terminaalin ja pian purettavien Finnairin tekniikan hangaarien välissä. Esimerkiksi suihkumoottorien virtauksilta rakennuksia suojaava viisto seinämä osoittautui skeittaukseen soveltuvaksi (otsikkokuva).

skate_1_finnairSkeittaajat pääsivät myös testaamaan Finnairin valtavaa Leko 7 -lentokonehallia. Samaten saapuvien matkatavara-aulassa koeteltiin liukuhihnojen rakenteita skeittaajien liukuessa niiden reunoilla tai niitä pitkin.

Maanantaina kuvaukset siirtyivät sisätiloihin varsinaiseen terminaaliin. Aamupäivällä Arto Saari itse viiletti puku päällä terminaalin osasta toiseen kameroiden ikuistaessa kaiken.

Vaikka tekeillä olevan videon juonta ei paljastettukaan medialle, se liittynee Helsinki-Vantaan mahdollistamiin lyhyisiin vaihtoaikoihin?

Matkustajien liikkuminen kuvausalueilla jouduttiin välillä hetkeksi pysäyttämään toiminnan ajaksi. Keskeytykset oli kuitenkin lyhyitä ja ne oli sijoitettu liikennevirran kannalta lentoaseman hiljaisimpaan hetkeen ennen iltapäivän Aasian aallon tuomaa ruuhkaa.

match_2Puolen päivän maissa eri puolilta maailmaa Helsinkiin lennätetyt skeittaajat valtasivat terminaalin vanhimman, vuonna 1969 valmistuneen osan. Pientä huolta lentoaseman väessä aiheutti se, miten lentoasemaan monien mielestä olennaisesti liittyvä perinteinen massiiviparkettilattia kestää skeittaajien laskeutumiset (oikealla, klikkaa kuvat suuremmaksi).

Hello-kahvilan edestä oli rajattu alue, jossa kansainvälinen ryhmä sai rauhassa hakea vauhtia hyppyihinsä. Pientä ruuhkaa kuitenkin syntyi, koska ohi kulkeneet matkustajat jäivät seuraamaan tapahtumia ja ikuistamaan sitä kännyköillä ja kameroilla.

match_4Markkinointikampanjan takana ovat Finnair ja Finavia yhteistyössä mainostoimisto SEK & Greyn kanssa. Tuotannosta vastaa Pablo Films, joka on erikoistunut mm. lumilautailun ja skeittauksen kaltaisiin lajeihin. Siten myös kuvaajat liikkuivat lentoasemalla kameroineen rullalautoja hyödyntäen.

Tavoitteena on saada parissa viikossa YouTubeen nähtäväksi 2-3 minuutin Match Made in HEL -video. Lisäksi tuotetaan kuvauksista kertova, noin kymmenminuuttinen Making of -video. Markkinointihankkeen kustannuksista ei suostuttu kertomaan. T.T.

Lue myös: