Suomalaisyhtiö mukana Frankfurtin lentoaseman huippumodernin terminaali 3:n rakennustöissä

Fraport_Pier_G_tyomaaSuomalaisyhtiö Caverion toimittaa teknisiä ratkaisuja osana Lindner AG:n johtamaa yhteisyritystä Frankfurt am Mainin lentokentälle rakentuvan terminaalin 3 G-siipeen. Kovassa kasvussa oleva Frankfurtin lentokenttä on Saksan suurin ja matkustajamääriltään Euroopan neljänneksi vilkkain kenttä.

 Caverionin toimitukseen sisältyy projektin johtaminen ja toteutus seuraavien teknisten järjestelmien osalta: jäähdytys; lämmitys, vesi ja viemäri; ilmanvaihto ja ilmastointi sekä palosuojaus. Sopimuksen arvo on noin 30,6 milj. euroa.

Fraport_kokonaisuus_piirrots"Iloitsemme asiakkaiden luottamuksesta, mikä osoittaa Caverionin olevan haluttu talotekniikkakumppani. Asiakkaamme arvostavat sitä, että tarjoamme kaikkien taloteknisten järjestelmien asennusta sekä teknistä huoltoa ja kunnossapitoa ja palvelujen johtamista”, sanoo Caverion Saksan johtaja Frank Krause.

Terminaali 3 rakentuu lentoaseman nykyisiin terminaaleihin nähden kiitoteiden 25C/07C ja 07R/25L toiselle puolelle eli eteläpuolelle.Alueella sijaitsi aiemmin Yhdysvaltain Euroopan Ilmavoimien USAFE:n tukikohta. Sen toiminta päättyi vuonna 2005.

Vuonna 2015 terminaali 3:n rakennustyöt alkoivat peruskiven muurauksella. Kyseessä on varsinainen megahanke. Useassa osassa toteutettavassa rakennustyössä ensimmäisenä valmistuu juuri G-siipi. Se valmistuu siis ennen päärakennusta.

Terminaalit yhdistetään myös erillisellä junayhteydellä, jolla matka taittuu kahdeksassa minuutissa. Kaikkiaan lähes kuusi kilometriä pitkän tuplaradan kuljetuskapasiteetti on yli 4000 matkustajaa tunnissa. G-siipeen pääsee alkuvaiheessa autoillakin.

Ensimmäisenä kahdessa vaihessa rakennettavan G-siiven odotetaan valmistuvan suunniteltua aiemmin jo vuonna 2021, jolloin myös Caverionin osuus hankkeessa päättyy. Valmistuttuaan uusi siipirakennus helpottaa nykyisten terminaalien ruuhkaisuutta ja vuosittainen matkustajamäärä tulee G-siivessä olemaan 4-5 miljoonaa.

Fraport_kokonaisuus_tietokonekuvaUutta terminaalia kuvataan suunnannäyttäjäksi tehokkaan suunnittelun ja modernin teknologian ansiosta. Caverionin mukaan terminaali käyttää mm. erittäin vähän lämmitysenergiaa, sillä prosessilämpöä voidaan hyödyntää rakennuksen lämmityksessä.

Terminaali 3 kasvattaa Frankfurtin lentoaseman kapasiteettia 35 prosenttia, mutta energiatarve infralla kasvaa vain 13 prosenttia. Terminaalissa on mm. kahdennettu vesiverkosto, josta vesi johdetaan puhdistuslaitokseen uudelleen käytettäväksi. Sinne johdetaan myös sadevedet sekä terminaalin katolle satava vesi. Lentokenttäyhtiön mukaan sen omat vesivarannot riittäisivät kolmen päivän operointiin vessanvedosta kukkien kasteluun.

Fraport_Lava_T3_MokaStudioVuonna 2023, kun koko terminaali 3 on valmis tulee siellä olemaan siivet G, H ja J. Uuden terminaalikokonaisuuden vuosittainen matkustajakapasiteetti on 21 miljoonaa. Päärakennuksessa on 3000 neliömetrin verran tilaa kaupoille ja ravintoloille, joten se on myös melkoinen ostoskeskus. Kaikkiaan bruttokerrosalaa eri toiminnoille on noin 300 000 neliömetriä.

Lentoaseman nykyiset terminaalit ovat valmistuneet vuosina 1972 ja 1994. Niiden kautta kulki vuonna 2018 lähes 70 miljoonaa matkustajaa.