Suomen Ilmailumuseo julkaisee Suomen ensimmäisen kattavan DC-2- ja DC-3-konetyyppien historiikin

asuntomessut_avajaiset_1Suomen Ilmailumuseon Kirjallisuuspäivässä lauantaina 5.11. julkaistaan museon julkaisusarjan ensimmäinen osa. Kolmosten siivillä – DC-2- ja DC-3-koneiden käyttö Suomessa -kirja kattaa Suomessa käytössä olleiden DC-2- ja DC-3-koneiden koko historian ja nykyisyyden, unohtamatta taustoittavaa analyysia konetyyppien kehitystyöstä Yhdysvalloissa ja muualla maailmassa.

Kesällä 2016 tuli kuluneeksi 80 vuotta liikenneilmailun merkkitapauksesta: American Airlines otti Douglas DC-3:n (DST) kaupalliseen käyttöön Yhdysvalloissa. Tämä tapahtui vain pari kolme vuotta Douglas DC-1:n (Douglas Commercial) valmistumisen ja tehokkaammilla moottoreilla varustetun DC-2:n käyttöön oton jälkeen.

Aero-Oyn-Douglas-DC-3-OH-LCD-Malmin-lentoasemalla-maaliskuussa-1948 Yhä edelleen jatkuva Douglas-koneiden aikakausi Suomessa alkoi kansallisen kohtalon hetkillä, keskellä talvisotaa. Ilmavoimille keväällä 1940 lahjoitettu Douglas DC-2 ”Hanssin-Jukka” ja lentoyhtiö Aeron käyttöön päätyneet kaksi DC-kakkosta loivat kannuksensa Suomessa sodan myrskyjen keskellä.

 Toisen maailmansodan jälkeen nykyinen valtionyhtiö Finnair pelastettiin uuteen alkuun liittoutuneiden ylijäämävarastoista ostettujen DC-3-koneiden siivin.

Näinä vuosina maailma laajeni: 1950-luvun mittaan tilauslentotoiminnan uranuurtaja Karhumäki Airways ja myöhemmin Kar-Air lennättivät suomalaisia ”Kolmosilla” aina Välimerelle saakka. Myöhemmin DC-2- ja DC-3-koneet siirtyivät Ilmavoimien monipuoliseen käyttöön.

Lokki_KyöstiPartonenTarina jatkuu yhä: Uudella vuosituhannella Douglasin liikennekoneita on Suomessa niin museo-, muistomerkki- kuin yleisölennätyskoneina.

Kirja koostuu asiantuntija-artikkeleista joiden tekijöinä ovat syvällisesti monipuolisiin lähteisiin perehtyneet siviili- ja sotilasilmailun ekspertit. Nelivärijulkaisussa nähdään satoja ennen julkaisemattomia kuvia DC-2- ja DC-3-koneiden käyttöhistoriasta, niin museoiden kuin yksityisten henkilöiden kokoelmista. Kirjassa on lyhennelmä ja kuvatekstit englanniksi.

Teos on Suomen Ilmailumuseon uuden kovakantisen julkaisusarjan ensimmäinen osa ja toimii paitsi hakuteoksena, myös mielenkiintoisena selailukirjana monipuolisen ilmailun ystävälle.

Kolmosen_siivillaTeoksen takana ovat Antti Hyvärinen, Tapio Juutinen, Juha Klemettinen ja Kyösti Partonen.

Kolmosen siivillä – DC-2- ja DC-3-lentokoneet Suomessa sisältää 272 sivua ja on myynnissä Ilmailumuseon museokaupassa, verkkokaupassa (webshop.trafiikki.fi) sekä hyvin varustetuissa kirjakaupoissa.

Lue myös: