Suomen Ilmailuopisto ja Tecnam allekirjoittivat tilaussopimuksen Tecnam P2010 TDI -koulukoneista

SIO_Tecnam_tilaus_1Suomen Ilmailuopisto (SIO) ja italialainen lentokonevalmistaja Tecnam ovat allekirjoittaneet tilassopimuksen koskien kymmentä Tecnam P2010 TDI -lentokonetta. Uudet Tecnamit korvaavat SIO:n ikääntyvää Cessna -koulukonekalustoa. Lentokonetoimitukset alkavat maaliskuussa 2026.

Tecnam P2010 TDI -koulukoneet valittiin Suomen Ilmailuopiston uusiksi koulukoneiksi yli kahdeksan kuukautta kestäneen julkisen hankintaprosessin aikana. Päätös odotetusta lentokonehankinnasta julkistettiin toukokuussa 2025. Hankintasopimus allekirjoitettiin Tecnamin tehtailla Italian Capuassa 24. kesäkuuta 2025.

Tecnam_P2010TDI_apron"Nämä ovat laivastomme ensimmäiset kymmenen Tecnam-lentokonetta ja niillä korvataan vanhat koneemme. Odotamme innolla tätä yhteistyötä ja uusien koneiden saapumista. Tämä on valtava askel tulevaisuudellemme", sanoi Suomen Ilmailuopiston toimitusjohtaja Ari Tolonen.

"P2010TDI on ainutlaatuinen lentokone nykypäivän koulukonemarkkinoilla. Continental-moottori varmistaa alhaiset käyttökustannukset ja tarjoaa samalla erinomaisen suorituskyvyn sekä luotettavuuden. Se on lentokone, joka todella tekee eron minkä tahansa lentokoulutusorganisaation liiketoimintasuunnitelmassa", sanoi Tecnamin toimitusjohtaja Paolo Pascale.

”Olemme otettuja Suomen Ilmailuopiston meille osoittamasta luottamuksesta. Tilaus vahvistaa entisestään sitoutumistamme seuraavan sukupolven lentäjien koulutukseen turvallisilla, kestävillä ja huippuluokan koulukoneilla”, sanoi Tecnamin myyntijohtaja Walter Da Costa. 

Tecnam_P2010TDI_avionicsSIO:n tilaamissa Tecnam P2010 TDI -koneissa on moderni Garmin 1000 Nxi -avioniikka ja yksi 170-hevosvoimainen FADEC-moottoriohjausjärjestelmällä varustettu Continental CD-170 -dieselmoottori. Koneiden varustukseen kuuluu myös VOR/DME-laitteisto sekä turvallisuutta parantava TAS-järjestelmä (Traffic Avoidance System), joka perustuu ADS-B in/out -toimintoihin. Lisäksi koneissa on myös GFC700-automaattiohjausjärjestelmä. 

Uudet koneet on siis varustettu mittarilentotoimintaan, jonka johdosta myöhemmässä vaiheessa kurssia suoritettavasta mittarilentokoulutuksesta osa on mahdollista lentää yksimoottorisella lentokoneella kaksimoottorisen sijaan. Uuden Tecnam-kaluston myötä koulutus tapahtuu arviolta noin 20 prosenttia vähemmillä päästöillä. Lisäksi kustannukset jäävät pienemmiksi.

Tecnam_P2010TDI_inflightKymmenen Tecnam P2010 TDI -koneen kokonaishankinta on kuuden vuoden elinkaarikustannukset huomioiden noin yhdeksän miljoonaa euroa.

Lentokonetoimitusten on määrä alkaa maaliskuussa 2026. Kaikki kymmenen konetta on määrä toimittaa SIO:lle vuoden 2026 loppuun mennessä. Ensimmäinen kurssi lentää uusilla koneilla näillä näkymin siis jo kesällä 2026.

Lue myös: