Yhdysvaltain ilmavoimien 461. koelentolaivuessa on suoritettu ensimmäinen koelento Lockheed Martin F-35 -hävittäjällä, jossa on käytössä uusin TR-3 -paketti (Technology Refresh 3). Kyse on siis ensimmäisen osittain ns. Block 4 -suorituskyvyillä varustetun hävittäjän koelennosta. 6. tammikuuta 2023 Lockheed Martin F-35 (AF-7) -koneella toteutettu lento käynnisti laajan koelento-ohjelman, joka jatkuu läpi vuoden 2023. Sen aikana on määrä varmistaa uusimpien päivitysten turvallisuus sekä todentaa uusien järjestelmien tuomat taistelukyvyt. Yhdysvaltain ilmavoimien koelentäjä majuri Ryan “Bolo” Luersen toteutti koelentovarustellulla ja TR-3 -päivitykset sisältävällä hävittäjällä 50-minuuttisen lennon Edwardsin lentotukikohdasta. Koelennon aikana varmistettiin lentokoneen lentokelpoisuus sekä järjestelmien vakaa toiminta. Mojaven aavikon ylle suuntautuneella koelennolla hävittäjällä käytiin 35 000 jalan korkeudessa ja käytössä oli laaja nopeusalue aina ylisoonisille nopeuksille saakka. "TR-3 modernisoi F-35:n ytimen. Lähes kaikki toiminnot muuttuvat uusien TR-3 -ohjelmistojen ja -laitteistojen myötä. Koelento oli alku laajalle koelentokampanjalle, jossa varmistetaan turvallisuus, vakaus ja suorituskyky koko F-35 -asejärjestelmällä uudessa konfiguraatiossa", sanoi USAF:n 461. koelentolaivueen komentaja ja F-35 -koelentueen johtaja kenraaliluutnantti Christopher Campbell. Technical Refresh-3 (TR-3) -päivitys sisältää mm. merkittävästi aiempaa suorituskykyisemmän laskentatehoa lisäävän integroidun suorittimen, ohjaamon panoraamanäkymän eli Raytheonin kehittämän uuden sukupolven DAS-järjestelmän (Distributed Aperture System), entistä tehokkaamman muistiyksikön, uudistetun GPS- ja inertianavigointijärjestelmän, modernisoidut elektronisen sodankäynnin vaikuttamiskyvyt kuten BAE Systemsin AN/ASQ-239 Electronic Warfare/Countermeasures (EW/CM) -yksikön ja aiempaa paremman videokuvanvälityskyvyn. Nämä ns. Block 4 -suorituskykypäivitykset edellyttävät hävittäjän laitteistoihin laajat modernisoinnit. F-35 saa päivityksissä uuden avoimen järjestelmäarkkitehtuurin, jonka rauta- ja ohjelmistoratkaisu muodostavat perustan lentokoneeseen tuotaviin uusiin suorituskykyihin ja mahdollistavat niiden nopeat integraatiot. Kyseiset suorituskykyparannukset vaativat osin moottorilta merkittävästi enemmän tehoa ja sitä kautta myös jäähdytyskykyä. Tarve koskee 53 uutta suorituskykyä, jotka ovat osa kaikkiaan 88 uudesta kyvystä. Moottorivalmistaja Pratt & Whitney'llä on käynnissä kehityshanke nykyisen F135-moottorin ydinkomponettien päivittämiseksi. Ensimmäiset päivitetyt moottorit saataisin nykyarvion mukaan käyttöön vuoteen 2028 mennessä. Koko F-35 -hankkeen kehitysyhteisö etsii innovatiivisia keinoja varmistaakseen kriittiset suorituskyvyt kohtaamaan tulevaisuuden haasteita. TR-3 -ohjelmassa saatuja oppeja hyödynnetään koko Block 4 -modernisointihankkeessa. TR-3 -ohjelmassa on saatu ratkottua tekniset haasteet ohjelmiston ja järjestelmien osalta ja hanke etenee nyt kohti toimituksia, joiden on määrä alkaa vuonna 2023. Block 4 -päivityksistä suurin osa on jo käytössä, kun Suomen hävittäjien valmistus alkaa Lot 17 -tuotantoerässä. Kaikki uudet suorituskyvyt ovat Lockheed Martinin mukaan mukana Lot 18 -tuotantoerän valmistuksen käynnistyessä. MH Lue myös: Artikkeli: Suomen seuraava hävittäjä - Lockheed Martin F-35 tarjoaa vahvaa vaikuttamiskykyä jopa 2070-luvulle
|
|||