Traficom: Valtaosa droneista on oikealla asialla - venäläiset eivät saa lennättää droneja EU-alueella

Poliisi_Matrice_ilmassa_maastaHavainnot epäilyttävistä droneista kriittisen infrastruktuurin läheisyydessä ovat nousseet esiin viime viikkojen aikana. Poliisin pyydettyä havaintoja tällaisesta toiminnasta ovat monet droneja laillisesti lennättäneet saaneet kyselyitä toiminnastaan. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom muistuttaa dronelennätyksen säännöistä ja siitä, että suuri osa dronea lennättävistä toimii oikein ja sääntöjen mukaisesti. Suomeessa jo 19 200 lennättäjää on suorittanut vaadittavan kauko-ohjaajan verkkokokeen.

"Suhtaudumme viimeaikaisiin lisääntyneisiin havaintoihin vakavasti ja niitä seurataan aktiivisesti viranomaisyhteistyössä. On kuitenkin hyvä muistaa, että kaikista dronelennättäjistä ei tarvitse olla huolissaan. Iso osa toimi turvallisesti ja sääntöjen mukaan", toteaa ylijohtaja Pietari Pentinsaari.

Suomessa on useita ilmailulta kiellettyjä ja rajoitettuja alueita, joihin kuuluu esimerkiksi ydinvoimaloita sekä maanpuolustukselle, varautumiselle ja valtionhallinnolle tärkeitä alueita.

Pysyvistä ilmailun kielto- ja rajoitusalueista, jotka koskevat kaikkea ilmailua, on säädetty Valtioneuvoston asetuksessa ilmailulta rajoitetuista alueista. Suomen ilmatilaan perustetaan jatkuvasti myös tilapäisiä kielto- ja rajoitusalueita. Alueita voidaan perustaa esimerkiksi suuren yleisötapahtuman tai puolustusvoimien harjoitustoiminnan suojaamiseksi.

Traficom voi myös perustaa rajoittavia tai kieltäviä UAS-ilmatilavyöhykkeitä. Esimerkiksi lentokenttien läheisyyteen on lentoliikenteen suojaamiseksi perustettu tällaisia vyöhykkeitä, joissa dronella lennättäminen on rajoitettua.

Dronelennättäjän on aina ennen toiminnan aloitusta itse varmistettava aktiiviset kielto- ja rajoitusalueet. "Valmistajien laitteisiin asentamat aluerajoitukset eivät automaattisesti suojaa lennättäjää virheen tekemiseltä ja ajautumiselta kielletylle alueelle", muistuttaa ylitarkastaja Mika Saalasti.

Dronen lennättäjän tulee aina varmistaa, että suunnitellulla paikalla ja reitillä lennättäminen on sallittua. Tietoa tarjoaa kootusti Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin droneinfo.fi-sivusto, jonka lisäksi ilmatilavarauksia ja rajoituksia voi seurata esimerkiksi yksityisestä Aviamaps-palvelusta. Virallinen tieto on tarjolla ilmailutiedostuspalvelussa ja Traficomin verkkosivuilla.


Euroopan unionin venäläisille asettama ilmatilan sulku koskee myös droneja

Euroopan unioni sulki ilmatilansa venäläisiltä lentokoneilta helmikuun lopussa vastatoimena Venäjän hyökkäykselle Ukrainaan.

Traficom huomauttaa, että Euroopan komissio ja Euroopan unionin lentoturvallisuusvirasto EASA ovat viestineet, että miehittämätöntä ja miehitettyä ilmailua ei erotella pakotteessa eli se koskee myös dronen lennättämistä.


Rekisteröidy ja tunne ympäröivä ilmatila

Kaikkien dronekäyttäjien, niin harrastajien kuin ammattilaistenkin, tulee rekisteröityä, perehtyä dronejen lennättämistä koskeviin sääntöihin ja pääsääntöisesti suorittaa koe. Rekisteröinti ei kuitenkaan koske niitä käyttäjiä, jotka lennättävät alle 250 g painavia kamerattomia tai leluiksi määriteltyjä droneja. Droneharrastajille riittää yleensä kauko-ohjaajan verkkokokeen suorittaminen.

"Tähän mennessä 19 200 lennättäjää on suorittanut verkkokokeen. Yhteisiä pelisääntöjä noudattamalla huolehdimme omasta ja toisten turvallisuudesta. Rekisteröitymisen ja kokeen pääset tekemään helposti Traficomin droneinfo.fi-sivuston kautta", kertoo Saalasti.

500–2000 gramman painoisen dronen lennättäminen lähempänä kuin 150 metriä asuin-, liike-, teollisuus- ja virkistysalueista vaatii kauko-ohjaajalta verkkoteoriakokeen lisäksi valvotun lisäteoriakokeen. Niin sanotun A2-teoriakokeen on suorittanut tähän mennessä 1 450 henkeä. Yli 2 000 gramman painoisen dronen lennätys lähempänä kuin 150 metriä asuin-, liike-, teollisuus- ja virkistysalueista on aina luvanvaraista.

Lue myös: