Tutkinta Finnairin E190-koneen osumisesta kiitotien reunavaloon valmistui

ENGM_kiitotievalot_1Finnairin Embraer-liikennekoneelle tapahtui vaaratilanne Oslossa 23.10.2010, kun koneen laskutelineiden renkaat osuivat kiitotien reunavaloon lähtökiidon aikana. Onnettomuustutkijoiden mukaan syynä oli inhimillinen erehdys ja vastaavanlaisia vaaratilanteita on sattunut maailmalla useita.

Finnair Oyj:n aikataulun mukaisella reittilennolla FIN658M ollut Embraer 190 -tyyppinen liikennelentokone törmäsi kolmeen kiitotien reunavaloon lauantaina 23.10.2010 lentoonlähdössä Oslo Gardermoenin lentokentällä. Koneessa oli 4 miehistön jäsentä ja 31 matkustajaa.

Vakavan vaaratilanteen varsinainen syy oli ohjaamomiehistön erehtyminen tulkitsemaan vasen sivuvalolinja kiitotien keskivalolinjaksi lentoonlähtöpaikalle rullatessa. Tästä seurasi lähtökiidon aloittaminen tolppatyylisten sivulinjavalojen päältä sekä vauriot kiitotievaloihin ja lentokoneeseen. Myötävaikuttava tekijä oli puutteellinen ohjaamoyhteistyö.

Lentoonlähdön aikana koneen vasemman päätelineen ja nokkatelineen renkaat osuivat kiitotien reunavaloihin. Kiitotien tarkastuksessa todettiin kolmen reunavalon vaurioituneen ja tieto siitä välitettiin ohjaajille. Laskun jälkeisen tarkastuksen perusteella moottori ja päälaskutelineen molemmat renkaat jouduttiin vaihtamaan vaurioiden vuoksi.

Tutkinnan perusteella annettiin kuusi turvallisuussuositusta, joista kaksi osoitettiin Embraer-koneen operaattorille Finnairille. Ne käsittelevät oikean kiitotien ja lentoonlähtöpaikan toteamista sekä ohjaajien valmiutta lentoonlähtöön lähtöpaikalle rullattaessa.

Neljä suositusta osoitettiin Norjan lentokenttiä ja lennonjohtoja ylläpitävälle Avinor AS:lle . Ne käsittelevät radiopuhelinliikenteen nopeutta, lentokentän erityispaikkojen selitystekstejä ja kenttäalueella olevien vieraiden esineiden ilmoittamista ohjaajille/operaattoreille ja kenttäalueella olevien vieraiden esineiden dokumentoinnin luomista.

 

Onnettomuustutkintakeskuksen tutkintaselostus