Uusi kyky: Eurofighter Typhoon laukaisi onnistuneesti Brimstone dual-mode -ohjuksen

BRIMSTONE_1Eurofighter Typhoon on laukaissut menestyksekkäästi MBDA Brimstone -ohjuksen osana ohjelmaa, jossa ase integroidaan koneeseen. Kyseessä on itsenäisesti maaliin hakeutuva ilmasta - maahan -ohjus, jolla kyetään vaikuttamaan myös panssaroituihin kohteisiin. Brimstonea on käytetty Irakissa, Afganistanissa ja Libyassa.

Eurofighter Typhoonin Phase 3 Enhancement (P3E) -ohjelmistopäivitys on osa Centurion-hanketta, joka tähtää Englannin kuninkaallisten ilmavoimien RAF:n aiempien Tornado GR4 -laivaston suorituskykyjen siirtoon Eurofighter Typhoonille. Tornadot ovat laukaisseet Brimstone-ohjuksia taistelutilanteissa mm. Irakissa, Libyassa ja Syyriassa.

Vuonna 2005 Tornado-hävittäjissä käyttöön otettu Brimstone on amerikkalaisen Lockheed Martin AGM-114 Hellfire -panssarintorjuntaohjuksen perusteella käynnistynyt kehitysprojekti. Siitä kuitenkin muodostui kokonaan uusi ase. Niitä on käytetty taisteluolosuhteissa useita satoja.

brimstone-2-trial-installation-1922Brimstone dual-mode -ohjus ohjautuu itsenäisesti maaliinsa joko millimetrialueen tutkan tai laserhakupään avulla. Ohjus painaa noin 48 kiloa ja sen kantomatka on nopeasta kiinteäsiipisestä ilma-aluksesta laukaistuna yli 20 kilometriä.

Brimstonessa on kaksivaiheinen ontelotaistelukärki. Siten se kykenee läpäisemään myös aktiivipanssaroituja kohteita kuten moderneja taistelupanssarivaunuja.

Ohjukset kuormataan kolmiosaisiin ripustimiin (kuvassa yllä), joten hävittäjän asekuorma voi olla suuri. Esimerkiksi Tornado voi ilmasta-ilmaan -aseistuksensa ohella kantaa 18 Brimstonea. Itsenäisesti maaliin hakeutuvaa ohjusta on taisteluolosuhteissa Libyassa laukaistu jopa 12 kappaleen sarjoina.

Brimstonen koelaukaisu Typhoonista tehtiin Iso-Britannian IPA (Instrumented Production Aircraft) 6 -koneella. Kyseessä on tuotantoversion hävittäjä, joka on varustettu mittavalla määrällä telemetriasensoreita koelentojen ja järjestelmäkehityksen tarpeisiin.

brimstone_typhoon_0717_2Ohjuksen integrointityössä ovat mukana Englannin puolustusministeriö, ohjusvalmistaja MBDA, puolustusalan tutkimuskeskus QinetiQ, Eurofighter GmbH sekä Airbus ja Leonardo.

Ensilaukaisun aikana seurattiin erityisesti täsmäohjuksen irtoamista ripustimesta. Nyt julkistettua koelaukaisua on edeltänyt noin 40 aiempaa koelentoa. Ensimmäiset koelentosarjat MBDA:n Brimstonen integroimiseksi Eurofighteriin saatiin päätökseen jo kesäkuussa 2016.

Koelentoja on lentänyt RAF:n Coningsbyn tukikohdassa toimiva 41(R) -koelentolaivue. Kaikkiaan koelennnoilla tullaan tekemään yhdeksän koelaukaisua ohjuksen suorituskyvyn varmistamiseksi.

Vaikutuskyvyn arviointi ja koelennot on suunniteltu toteutettavaksi siten, että uudet suorituskyvyt ovat RAF:n käytössä vuonna 2018.

BrimstoneEurofighter Typhoonin aseistusta on kehitetty aiemmin mm. Storm Shadow -risteilyohjuksen ja pitkän kantaman Meteor -ilmataisteluohjuksen laukaisukokeilla. P3E-ohjelmistopäivitys tuo Eurofighteriin erityisesti pitkän kantaman ja täsmäaseiden tuomaa vaikutuskykyä.

Kahdeksan maata (Saksa, Iso-Britannia, Italia, Espanja, Itävalta, Saudi-Arabia, Oman ja Kuwait) on tilannut Eurofighter Typhoon -hävittäjiä. Kyseessä on tällä hetkellä Euroopan suurin sotilaallinen hankintaohjelma 599 tilatulla koneella.

Eurofighter Jagdflugzeug GmbH hallinnoi ohjelmaa kumppanuusyritysten puolesta. Ne ovat Saksan ja Espanjan Airbus Defence and Space, Englannin BAE Systems ja Italia Finmeccanica.

Eurofighter Typhoon on ehdolla myös Suomen HX-hankkeessa, jolla korvataan Ilmavoimien McDonnell Douglas (Boeing) F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjät.

MBDA integroi Brimstone-ohjusta Eurofighterin lisäksi myös General Atomicsin miehittämättömään MQ-9 Reaper -lennokkiin. M.H. / T.T.

Lue myös: