Finnair Cargo on kasvattamassa rahtikapasiteettiaan tulevien Airbus A350 XWB -matkustajakoneiden myötä jopa kaksinkertaiseksi vuoteen 2020 mennessä. Suunnitteilla olevan rahtiterminaalin kokonaisala on rakennuslupahakemuksen mukaan yli 37 000 neliometriä ja kuutioita on huomattavasti enemmän. Terminaalin rakentamisesta ei Finnairissa ole vielä tehty päätöksiä. Sen rakentamista harkitaan ja tässä vaiheessa valmistaudutaan mahdollisiin tuleviin päätöksiin, Finnairista todetaan. Yhtiön mukaan tässä vaiheessa on ennenaikaista kommentoida rakennushanketta tarkemmin.
Esitetty paikka on lähellä kiitotien 04R kynnystä nykyisen Leko 7 -hallin ja koekäyttöpaikan kaakkoispuolella (oikealla, klikkaa kuvat suuremmaksi). Myös Kehäradan Aviapolis-aseman pohjoinen sisäänkäynti on lähellä. Rakennusta kaavaillaan Helsinki-Vantaan yhteispelastusaseman ja Vantaan Energian voimalaitoksen väliin jäävälle tyhjillään olevalle alueelle (alla). Siten siitä tulisi myös olennainen osa läheistä Aviapoliksen aluetta sekä tulevaa kaupunkirakennetta.
Rakennuslupahakemuksen mukaan Cargo Centerin julkisivussa käytetäisiin mustaa ja valkoista hiottua betonia. Sen ylemmät osat pinnoitetaan käyttäen sinisiä, valkoisia ja harmaita teräsohutlevyjä. Julkisivu viimeistellään Finnairin sinisen sävyisillä ulko-ovilla.
ACC1-rahtiterminaaliin tulee erilliset tilat mm. eläimille, kasveille, lääke-, kala-, tuore- ja pakastetuotteille sekä arvoesineille. Myös vaarallisille ja radioaktiivisille aineille löytyy omat osastonsa. Suurimman tilan vievät kuitenkin tavallisen rahdin varastointiin tarvittavat kuutiot. Näiden lisäksi rakennukseen tulee toimistotiloja mm. asiakaspalvelun ja tullin tarpeisiin. Kokonaispinta-alaa suunnitellulla rahtiterminaalilla on 37 372 neliömetriä ja tilavuutta on 490 250 kuutiometriä. Paloluokkaan P1 kuuluvaa rakennusta lämmitetään maalämmöllä.
Finavia murskaa parhaillaan kalliota lentoaseman alueella tulevan matkustajaterminaalilaajennuksen tieltä ja kuljettaa kalliomurskaa tuleville rakennusalueille lentoaseman läheisyydessä. Yksi murskan kuljetuskohde lieneekin juuri tulevan rahtiterminaalin maasto.
Terminaalin on suunnitellut laaja-alainen suunnittelu- ja palvelutoimisto KVA Arkkitehdit Oy. Finnair Cargon nykyiset toimitilat sijaitsevat kiitotien 15/33 varrella osoitteessa Rahtitie 1 (kuvassa). Lisää kuljetuskapasiteettia uuden sukupolven lentokoneilla
Niiden myötä laivasto kasvaa ja kaukolentoja tullaan lisäämään noin 140 viikottaiseen lentoon ja näin kaksinkertaistamaan ns. belly-rahdin määrä vuoteen 2020 mennessä. Finnair Cargo seuraa aktiivisesti markkinoiden kehittymistä ja arvioi rahtitoimintoja, jotka perustuvat Finnairin kasvavaan reittiverkostoon ja belly-rahtiin.
Nykyisin Finnair Cargo on suurin pohjoismainen lentorahdinkuljettaja. Sillä on edustus yli 40 maassa. Vuosittain se kuljettaa noin 149 000 tonnia rahtia ja postia Helsingin ja Brysselin kautta. Tarjolla on kuljetuspalvelua 15 kohteeseen Aasiassa ja Pohjois-Amerikassa sekä yli 60 kohteeseen Euroopassa. Tulevan rahtiterminaalin välittömään läheisyyteen Aviapolikseen suunnitellaan kotikaupunginosaa, missä palvelut pitävät ovensa auki kellon ympäri. Aviapolis on pääkaupunkiseudun voimakkaimmin kasvava työpaikka-alue, jonka kehittämiseen Vantaan kaupunki on sitoutunut elinvoimaohjelmassaan.
Aviapolikseen sijoittuu myös bussiterminaali. Alue sijaitsee pääosin Veromiehen kaupunginosassa, Tikkurilantien ja Aviabulevardin kulmassa. Muutosalueeseen liittyy myös osa Karhumäentietä ja Karhumäenportti. Koko Aviapolis-alue on kooltaan noin 42 neliökilometriä ja se kattaa Helsinki-Vantaan lentoaseman alueen, Tuusulanväylän vieressä sijaitsevat Veromiehen ja Koivuhaan alueet sekä Kartanonkosken, Pakkalan, Tammiston ja Ylästön asuinalueet. Päivitys 15.40: lisätty Finnairin kommentti ja havainnekuvia suunnitellusta rakennuksesta. Lue myös:
|
|||