Valtavasti savua ja hirveä meteli - 60-vuotias Vulcan on yhä lentonäytösten ykkössuosikki

vulcannet1_usdodEnglantilaisen Avro Vulcan -ydinpommittajan ensilennosta tuli 30. elokuuta kuluneeksi 60 vuotta. Deltasiipisen koneen suunnittelu käynnistyi jo 1940-luvun lopulla. Onnistumisesta kertoo se, että Vulcan näyttää futuristiselta tänä päivänäkin. Se on eurooppalaisen lentokonesuunnittelun kiistämätön ikoni siinä missä Concordekin.

Toisen maailmansodan jälkeen ydinaseet mullistivat ilmasotaa. Myös Englanti käynnisti hankkeen oman atomipommittajan kehittämiseksi. Menestyksekkään Lancasterin luonut Avro totesi, että vaadittuja speksejä ei täytetä konventionaalisella ratkaisulla.

Yhtiön suunnittelijat hakivat inspiraatiota Saksan sodanaikaisista konehankkeista, joista useimmat eivät toteutuneet edes prototyyppitasolle. Avro päätti käyttää suurta deltasiipeä ja loppu on historiaa. Omassa kokoluokassaan kone on edelleen ainutlaatuinen.

vulcannet2_usdodVulcanit vastasivat kylmän sodan alkuvaiheissa osaltaan Englannin ydinpelotteesta. Tyyppi oli yksi kolmesta rakennetusta V-pommittajasta. Muut olivat Handley Page Victor ja Vickers Valiant.

Ydinpommeilla aseistetut koneet olivat jatkuvassa hälytysvalmiudessa, sillä niiden piti ehtiä ilmaan ennen kuin vihollisen ensi-isku osuisi omalle lentokentälle (videolinkki alla).

Hälytyslähdössä Vulcanin kaikki neljä moottoria voitiin pakkokäynnistää nopeasti yhdellä kytkimellä. Ilmatorjuntaohjusten tulon myötä konetyyppi jouduttiin siirtämään korkealta tehtävistä pommituslennoista matalahyökkäyksiin.

Kun ohjukset ja sukellusveneet lopulta korvasivat ydinpelotteena miehitetyt koneet, Vulcaneille annettiin tehtävä konventionaalisina pommittajina. Viimeisinä vuosinaan jäljellä olevat yksilöt palvelivat ilmatankkereina.

Konetyypin ainoat sotalennot tehtiin Falklandin sodassa 1982. Jo käytöstä poistumassa olleet Vulcanit nousivat arvoonsa. Niiden ilmatankkauskyky palautettiin ja koneisiin asennettiin häirintälähetin sekä tutkaan hakeutuvan Shrike-ohjuksen laukaisukisko. Kaikki tehtiin valtavalla kiireellä ja mutkia oikoen.

Lopulta 1. toukokuuta Ascensionin saarelta lähtenyt yksittäinen Vulcan eteni lukuisten ilmatankkausportaiden avulla argentinalaisten miehittämän saariryhmän yläpuolelle. Menomatkalla tarvittiin seitsemän tankkausta ja paluulennolla yksi. Lisäksi 11 tankkauskonetta täydensivät vaiheittain toisten tankkerien polttoainekuormaa tarkoin lasketussa operaatiossa.

Yhteensä viidellä onnistuneella Black Buck Raid -nimen saaneella lennolla osuttiin yhdellä pommilla kiitotiehen ja tuhottiin ohjuksella tutka. Kyseessä olivat tuolloin historian pisimmät sotalennot, edestakaisin 15 000 kilometriä ja 16 tuntia.

Nykyisin on jäljellä yksi lentokelpoinen Avro Vulcan XH558. Se on Englannissa erinomaisen suosittu esiintyjä lentonäytöksissä: meteliä ja mustaa savua on tarjolla vähintäänkin riittävästi. Lisäksi museoihin taltioitujen koneiden ohella on kaksi rullauskelpoista yksilöä.

Suuri yleisö tuntee konetyypin myös 007:n kautta. Vulcanilla oli keskeinen rooli vuoden 1965 James Bond -elokuvassa Thunderball. +

 

Video neljän Vulcanin hälytyslähtöharjoituksesta vuonna 1958: YouTube

Viimeistä lentokelpoista Vulcania operoivan Vulcan to the Sky -säätiön kotisivu