Näytöksen aattopäivänä paikalla olivat jo Supermarine Spitfire Mk.XVI, Gloster Gauntlet, kolme Texan/Harvardia, FVM Ö1 Tummelisa, Royal Aircraft Factory S.E.5a sekä kolmitasoinen Fokker Dr.1 (otsikkokuvassa, klikkaa suuremmaksi). DC-3-koneet eivät olleet vielä saapuneet.
Suomen Ilmavoimien sodan ajan väreihin maalattava Hawker Hurricane ei ehtinyt valmistua Jämi Fly In -tapahtumaan. Sen ohella poisjääneisiin kuuluu A-26 Invader. Keski-Suomen Ilmailumuseosta on Jämille tuotu Saksan Luftwaffen Messerschmitt Bf 109F -koneen Lapista pelastettu hylky. Jämillä on nähtävissä myös harvinainen nelimoottorinen vieras, englaintilaisrakenteinen De Havilland DH.114 Heron. Neljällä mäntämoottorilla varustettu vain 14 matkustajapaikkaa tarjoava konetyyppi teki ensilentonsa 1950. Se on kehitelmä lyhyemmästä kaksimoottorisesta Dovesta.
Paikalla on yksityiskokoelmista mm. Suomen Puolustusvoimien edelleen käyttämä, Puolasta ostettu neuvostovalmisteinen 2S1-panssarihaupitsi, suomalaisittain 112PSH74. Samaten on nähtävillä "Bemari" eli myös Neuvostoliitosta peräisin oleva BMP-1-rynnäkköpanssarivaunu (kuvassa). Lisäksi Jämiharjun juurella on erilaista pyörä- ja telavetoista kuljetuskalustoa niin idästä kuin lännestä. Kolmessa osassa tapahtuvassa lentonäytöksessä on luvassa myös pauketta ja savua toimintanäytöksen merkeissä. Taivaalla nähdään jopa kaartotaistelua kun Spitfire ja Harvard ottavat mittaa toisistaan. Komeinta nähtävää ja kuultavaa on kaikkien warbirdien ja Heronin yhteislento.
Perjantaina myös tapahtuman pelastusyksiköt pääsivät toimiin, kun näytöksen savupommien testiä luultiin maastopaloksi ja tehtiin hälytys. Tapaus ei aiheuttanut sammutustoimenpiteitä mutta hälytysvalmius tuli testatuksi. ++ Tarkemmat tiedot tapahtumasta: jamiflyin.com Lue myös aiempia Lentoposti.fi-juttuja Jämi Fly In -tapahtumasta:
|
|||