(päivittynyt 20.20) Miehittämätön AR-3000 -lennokki (UAV, Unmanned Aerial Vehicle) laukaistiin ilmaan Hangon itäsatamasta tiistaina 16. elokuuta kello 12.51. Tapahtumaa seurasi paikalla satakunta kiinnostunutta. Kyseessä on haastava operaatio Itämeren yli, jonka aikana tehdään siviilioperaatioissa harvinainen radiolinkin vaihto. Lennolla kuljetetaan Haapsaluun erikoispostia. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun siviilimallinen miehittämätön ilma-alus lennetään maasta toiseen ja vielä kansainvälisen merialueen yli. Haastavaa hankkeesta tekee myös matkan onnistumiseen vaadittava radiolinkin vaihto. Niitä on tehty aiemmin sotilastoiminnassa mutta nyt ensikertaa Suomessa siviilitoimijoiden tekemänä pitkällä etäisyydellä. "Kyseessä on tiettävästi ensimmäinen kerta, kun radiolinkkiä vaihdetaan näin pitkällä etäisyydellä ja merialueen yllä siviilitoiminnassa", sanoo hankkeen pääorganisaattori Katja Kapanen. Kyseessä on radiolinkin vaihdon lisäksi normaalia vaativampi, sillä toiminta on myös BVLOS-operaatio (Beyond Visual Line of Sight) eli lento operoidaan näköyhteyden ulkopuolella. Matkan alkuosan aikana ohjausignaali ilmavoimien käyttämästä Avartek AT-04 -maalilennokista edelleen kehitetylle AR-3000 -lennokille lähetetään Hangosta. Lähtöä viivästytettiin parillakymmenellä minuutilla kovan myötätuulen takia ettei lennokki saavu liian aikaisin Haapsaluun. Lennokki laukaistiin ilmaan kello 12.51. Laukaisu suoritettiin Hangon satamasta Täktomin lentokentän sijaan mm. paremman radiosignaalin takia. Radiohorisontti häämöttää lennolla noin 40-50 kilometrin päässä laukaisupaikasta. Linkin vaihdon jälkeen ohjausignaali tulee lennokille sen määränpäästä eli Haapsalun Kiltsin lentokentältä. Ohjausasemien välillä on puheyhteys ja signaalin vaihto tehdään, kun signaali alkaa olla voimakkaampi Haapsalun päässä. Toiminta tehdään UHF-alueella noin 400 Mhz-taajuudella. Radiolinkin vaihto suoritettiin onnistuneesti Haapsalun Kiltsin ohjauspistellee puoli tuntia lähdön jälkeen kello 13.20. Lennokki on kello 13.35 jo Haapsalun yllä 400 metrin korkeudella. Noin sadan kilometrin matka taittuisi lennokilla tunnissa mutta nyt molemmissa päissä tehtävien esittelylentojen takia matkaan kuluu noin puolitoista tuntia. Kiltsissä AR-3000 lentää odotuskuviota kutsuvieraiden ja yleisön edessä ennen sen liittymistä laskukierrokseen. Varsinainen laskeutuminen tapahtuu laskuvarjon avulla. AR-3000 -lennokki oli Haapsalun yllä kello 1335 noin 400 metrin korkeudessa. Se laskeutui laskuvarjon varassa määränpäähän kello 13.38 (oheinen kuva koelennolta) Lento suorittiin pääosin sille varatussa ilmatilakäytävässä 150-600 metrin korkeudessa (lue aiheesta enemmän aikaisemmasta uutisestamme, johon on linkki tämän uutisen lopussa). UAV:n kyydissä Viroon kuljetettiin perinteinen kirje ilman postimerkkiä. Se sisälsi Hangon kaupunginjohtajan tervehdyksen Haapsalun kaupunginjohtajalle. Hanko ja Haapsalu ovat ystävyyskaupunkeja, jotka ovat tiivistäneet yhteistyötä ja nyt se laajennetaan koskemaan myös ilmailua. "Hangon lentokentän toimintaa voitaisiin kehittää miehittämättömien ilma-alusten käyttöön. Myös pienlentokonetoimintaa voisi kehittää ja jos Malmin lentoasema suljetaan niin osa toiminnoista voisi siirtyä Hankoon. Aiemmat meluvalitukset johtuivat laskuvarjohyppykoneen toiminnasta.", kertoo Hangon kaupunginjohtaja Denis Strandell Lentoposti.fi:lle. Hankkeen pääorganisaattori on Global Virtual Platformin Katja Kapanen. Lennon teknisestä toteuttamisesta vastaa Avartek ja mukana toiminnassa on myös UAS Centre Finland. Samantyyppinen operaatio on toteutettu Euroopassa aiemminkin Euroopassa on toteutettu aiemmin ainakin yksi samantyyppinen maasta toiseen vesialueen yli lennettäviä operaatioita jo aiemminkin. Kyseessä ei kuitenkaan ole samantasoinen ammattilaisten suoritukseen verrattava lento vaan enemmänkin ennätyksen tavoittelu. Kanaali on houkutellut ihmisiä ennätysten tekoon erilaisilla laitteilla läpi historian. Helmikuussa 2016 Englannin kanaalin ylitti nelikopteri, joka lähti matkaan Pohjois-Ranskan rannikolta. Sen määränpää oli 35 kilometrin päässä Kanaalin toiselle puolella Englannin Doverissa. Pienen nelikopterin 72 minuutin pituinen lento suoritettiin lisäakkujen turvin ja laitetta seurattiin kumiveneellä maksimissaan 500 metrin etäisyydellä. Matkalla jouduttiin matalan lentokorkeuden takia väistämään laivaliikennettä. Tänään Hangosta Viroon toteutettu operaatio oli kanaalin ylitykseen verrattuna eri kategoriassa. Suomalais-virolaisena yhteistyönä toteutettu lento lennettiin näköyhteyden ulkopuolella kansainvälisen merialueen yli ja sen aikana tehtiin radiolinkin vaihto. Mukana oli myös hyötykuormaa. Päivitys 13.29: lisätty tieto radiolinkin vaihdon onnistumisesta Lue myös aikaisempi uutisemme Hanko-Haapsalu BVLOS -hankkeesta:
|
|||