Boeing lennätti tiistaina 18. helmikuuta 2020 Suomeen kaksi upouutta F/A-18 Super Hornet -hävittäjää, IRST Block II -säiliön sekä yhden EA-18G Growler elso-koneen, joka on myös suhteellisen tuore koneyksilö. Hävittäjät osallistuvat Suomessa Ilmavoimien hävittäjähankkeen suorituskykyjä todentavaan HX Challenge -tapahtumaan. Boeing vahvistaa Lentoposti.fi:lle, että Suomeen HX Challengeen saapuneet Super Hornetit eli yksipaikkainen F/A-18E (169742) ja kaksipaikkainen F/A-18F (169750) ovat kokoonpanolinjalta valmistuneita uusia hävittäjiä, jotka luovutetaan US Navylle myöhemmin. Suomeen saapunut kaksipaikkainen kone on viimeinen linjalta valmistunut F/A-18 Block II -versio, joka on käytännössä lentänyt vain käyttöönottoon vaadittavat koelennot. Yksipaikkaisen hävittäjän rungon alapuolelle oli kiinnitetty uusi IRST (Infrared Search & Track) Block II -säiliö, jonka koelennot aloitettiin loppuvuodesta 2019. Se on merkittävä osa tulevan Super Hornet version eli Block III:n suorituskykyjä. Säiliöön mahtuu myös polttoainetta. Kyseessä on merkittävä kiinnostuksen osoitus Suomen HX-hävittäjähankkeelle, jossa korvataan ilmavoimien nykyisten F/A-18C/D Hornet -hävittäjien suorituskyky. Vaikka Pirkkalaan saapuneet hävittäjät ovat uusia eivät ne ole vielä Suomellekin tarjottavia ns. Block III -versioita. Niiden osalta muutoksia ovat mm. rungon yläpuoliset polttoainesäiliöt. Ne eivät lisää vastusta, vaan kantamaa ja vapauttavat ripustimia aseistuksen tai muiden järjestelmien käyttöön lisäpolttoainesäiliöltä. Uusimmassa versiossa ohjaajien tilannetietoisuutta kasvatetaan mm. päivitetyllä lasiohjaamolla. Sen myötä ohjaamossa on yksi suuri 11x19 tuumainen kosketusnäyttö. Modifikaatioita tehdään myös rungolle ja hävittäjälle luvataan jopa 10 000 lentotunnin mittaista elinkaarta. Kolmantena HX Challengeen saapui elektronisen sodankäynnin versio eli EA-18G Growler, joka on sekin valmistunut aivan lähivuosina. ELSO-suorituskyvyn kerrotaan olevan merkittävä koko spektrialueella. Myös Growler on kaksipaikkainen hävittäjä, joka vastaa osiltaan 90 prosenttisesti Super Hornetia. Myös se mahdollistaa suomalaisohjaajan osallistumisen HX Challengen suorituskykyjen tosittamiseen ilmasta käsin. Hävittäjät saapuivat Suomeen Islannista Omega Air Refueling Services -yrityksen DC-10-40 -ilmatankkauskoneen saattamina. Boeing on viidestä hävittäjävalmistajasta viimeinen, joka saapuu Suomeen HX Challengen haasteisiin. MH Lue myös:
|
|||