Block III -versio tuo US Navyn käyttöön entistä selviytymiskykyisemmän sekä verkottomiskykyisemmän hävittäjän. F/A-18 Super Hornet vastaa uuden teknologian avulla muuttuvan toimintaympäristön tulevaisuuden haasteisiin. "Merivoimat tarvitsee uusi kykyjä pysyäkseen terässä. Ensimmäisen operatiivisen Block III -koneen saaminen käyttöömme tukee kyvykkyyksiämme sekä valmiuttamme", sanoi US Navyn F/A-18 ja EA-18G -ohjelmista vastaava kapteeni Jason “Stuf” Denney.
Molemmat tuolloin toimitetut hävittäjät olivat ns. koelentoversiossa ja nyt kyse on siis operatiivisen hävittäjäversion toimittamisesta US Navylle. US Navy kertoi 27. syyskuuta hyväksyneensä ensimmäisen Super Hornet Block III -hävittäjän toimittavaksi 31. elokuuta 2021. Ensimmäinen uusi hävittäjä lennettiin Marylandiin Patuxent Riverin koelentokeskukseen VX 23 -laivueen käyttöön. Seuraavat Block III -koneet, jotka valmistuvat tuotantolinjalta toimitetaan Kaliforniaan NAWS (Naval Air Weapons Station) Chinalakeen VX9:n käyttöön. Siellä hävittäjää käytetään harjoituksissa, jotka mukailevat operatiivisia tehtäviä. "Uudet hävittäjät ovat läpäisseet soveltuvuuskoelennot lentotukialuksille ja nyt koelennetään laaja arviointi Block III -koneiden tehtäväjärjestelmille", sanoi F/A-18 ja EA-18G -tuotanto-ohjelmasta vastaava PMA-265 -toimiston koelennoista vastaava apulaisjohtaja Bob David.
Uudistukset parantavat hävittäjän suorituskykyjä merkittävästi ja parantavat myös lentäjien tilannetietoisuutta. Uudet ratkaisut mahdollistavat aiempaa paremman päivitettävyyden myös hävittäjän elinkaaren ajalle.
Block III -versioon tuotavia uusia suorituskykyä ovat myös Buddy refueling -ilmatankkauskyky, jolla Super Hornet voi tarjota polttoainetta toiselle hävittäjälle. Hävittäjällä on koelennetty myös mm. uutta Lockheed Martinin valmistamaa IRST (Infrared Search & Track) Block II -säiliöitä, joka kuljettaa sensoreiden lisäksi myös noin 800 litraa polttoainetta.
Block III -ohjelman suunniteltuja päivityksiä olivat alunperin myös siiven yläpuoliset lisäpolttoainesäiliöt, joita US Navy ei kuitenkaan halunnut lentotukialuksella suoritettujen koelentojen jälkeen.
"Rautapohtaiset päivitykset ovat valmiita ja nyt kehitämme ohjelmistoja pitämään Block III -version tulevaisuuden uhkakuvien edellä. Annamme US Navyn lentäjille työkalut tehdä nopeita ja oikeita päätöksiä nyt ja tulevaisuudessa", jatkoi Tebo.
Boeing toimittaa US Navylle kuukausittain kaksi Super Hornet Block III -konetta vuoden 2024 loppuun saakka. Super Horneteja valmistuu kolmelta tuotantolinjalta, jotka sijaitseva St. Louisissa ja San Antoniossa. Niistä yksi valmistaa uusia hävittäjiä ja kaksi linjaa modifioi US Navyn nykyisiä Block II -koneita SLM-ohjelman mukaisesti Block III -koneiksi. Boeing päivittää myös kaikki US Navyn Growler -koneet.
Päivitys 28.9. kello 02.06: Lisätty US Navyn kommentit ja koneiden sijoituspaikat. Lue myös:
|
|||