Dassault Aviation esitteli 6. toukokuuta virtuaalisesti uuden Falcon 10 X -liikesuihkukoneen. Ranskalaisvalmistajan mukaan Falcon 10X:n asettaa uuden standardin erittäin pitkille lennoille. Matkustuskokemuksen todetaan olevan vertaansa vailla, sillä kokonaisuus on optimoitu juuri matkustajaa ajatellen.
Toimitusjohtaja Eric Trappier kertoi Dassault Aviationin vastanneen osakkeenomistajien tuella asiakkaiden pyyntöön pitkän, jopa ULR-kantaman (Ultra Long Range) mahdollistavasta Falcon-liikesuihkukoneesta. Sen tulisi tarjota samalla myös kodinomaista mukavuutta pitkille lennoille.
Näillä määrityksillä syntyi nyt virtuaalisesti esitelty uusi liikesuihkukone, joka sai mallinimen Falcon 10X. Esitellyn virtuaalimallin rekisteritunnus X-WIDE lupaa jotain suurta, jota Falcon 10X valmistajan mukaan onkin.
Matkustusmukavuus on korkealla tasolla sillä matkustajien väsymystä ja sen aiheuttamaa tuottavuuden laskua torjutaan alhaisella melutasolla, alemmalla matkustamon painekorkeudella sekä puhtaalla ilmalla.
Falcon 10X:n matkustamon painekorkeus pysyy 3000 jalan eli noin 900 metrin korkeudella vaikka lentokone olisi 41 000 jalan eli noin 12,5 kilometrin korkeudessa. Äänitaso on alhaisempi kuin Falcon 8X -koneessa, joka on nykyisin Dassaultin mukaan alan vertailustandardi. Ilmanpuhtauden puolestaan varmistavat viimeisimmän sukupolven suodattimet.
Uuden liikesuihkukoneen modulaarinen rakenne mahdollistaa matkustamoon jopa neljän suuren loungen toteuttamisen sekä seinien siirtelyn haluttuun tilakombinaation. Matkustamon korkeus on 2,03 metriä ja leveyttä tilalla on 2,77 metriä.
Avaruuden tuntua tuovat koneen kokonaan uuden rungon 36 normaalia suurempaa ikkunaa. Ne tuovat matkustamoon valtavasti luonnonvaloa. Ikkunoita on riittänyt kaksi kappaletta myös koneen tilavaan keittiöön, jossa voi valmistaa Dassaultin mukaan jopa viiden ruokalajin illallisen.
Tilava matkustamo mahdollistaa levon, ruokailun sekä työnteon ilman, että joutuu pyytämään vieruskaveria siirtämään tuolia tai pöytää. Asiakas voi valita matkustamoon toteutettavaksi myös lounge-tilan tai suuren sviitin, jossa on oma wc ja suihku.
Toki myös molempien toteuttaminen onnistuu, kun koneella on pituutta 33,4 metriä. Siipien kärkiväli on 33,6 metriä eli lähes yhtäläinen Airbus-kapearunkokoneiden kanssa.
Vaikka lentokone on suuri, tarjoaa se joustavuutta ja kykyä toimia myös pieniltä lentokentiltä sekä lyhyiltä kiitoteiltä. Tämän mahdollistaa kokonaan uudelleen suunniteltu komposiittivalmisteinen siipi, jossa käytetty Rafale-hävittäjässä toteutettuja ratkaisuja. Nyt sama koeteltu ratkaisu tuodaan liikesuihkukoneeseen.
Toimintamatka on huima 7500 merimailia eli noin 13900 kilometriä, joka jää vain hieman Airbus A350-900 -matkustajakoneiden tarjoamasta 15000 kilometrin toimintamatkasta.
Käytännössä Falcon 10X mahdollistaa suorat lennot New Yorkista Shanghaihin, Los Angelesista Sydneyhin, Hongkongista New Yorkiin ja Pariisista Santiagoon. Falcon 10X:n matkalentonopeus on 0,85 Machia ja MMO eli suurin nopeus on 0,925 Machia.
Voimanlähteet Dassaultin liikesuihkukoneeseen toimittaa ensimmäistä kertaa Rolls-Royce, joka on tuttu mm. Trent-moottoroiduista Boeingin ja Airbusin laajarunkokoneista. Dassault haastoi Rolls-Roycen tekemään sille entistä paremman moottorin pienemmillä päästöillä ja alemmalla melutasolla.
Tämän seurauksena Pearl -moottoriperheeseen kehitettiin uusi jäsen Pearl 10X -moottori. Se tarjoaa 18 000 paunan työntövoiman ja tulee olemaan hyväksytty myös 100 prosenttiselle uusiutuvalla polttoaineelle. Moottoria on käytetty maakokeissa jo yli 100 kertaa ja yli 500 tunnin verran. Se asennetaan koelentoja varten Rolls-Roycen Boeing 747 -koelentokoneeseen.
Dassault on määritellyt matkustuskokemuksen uudelle tasolle, mutta sama on tehty myös lentäjien työympäristölle, jossa on toteutettu ohjaajien työkuormaa merkittävästi vähentäviä ratkaisuja. Koneen ovat suunnitelleet Rafale-hävittäjän suunnitelleet insinöörit ja myös samat Rafale-hävittäjää lentäneet koelentäjät suorittavat myös Falcon 10X:n koelennot.
Uuden sukupolven digitaalinen lennonhallintajärjestelmä hyödyntää Dassaultin viimeisimpiä sotilasteknologian ratkaisuja niin lentämisen tarkkuuden kuin suojausjärjestelmien osalta.
Yksi tällainen Rafale-hävittäjästä tuttu ratkaisu on yksittäinen tehovipu, joka säätää molempien moottoreiden tehoa. Se yksinkertaistaa tehonsäätöä eri lennonvaiheissa sekä moottorihäiriötilanteissa.
Molemmille lentäjille on HUD-näytöt sekä synteettistä kuvaa (SVS, Synthetic Vision System) esittävä FalconEye CVS -järjestelmä (Combined Vision System). Se parantaa merkittävästi lentäjälle esitettävää näkymää varsinkin huonon näkyvyyden olosuhteissa. Neljä suurta ohjaamonäyttöä tukevat monikosketusta.
Lennonohjausjärjestelmän erikoisuutena on turvallisuusratkaisuna toimiva Single Button Recovery -hätänappi, joka palauttaa Falcon 10X:n nopeasti vaakalentotilaan mistä tahansa lentotilasta.
Pitkillä lennoilla on erityisen tärkeää säilyttää ohjaajien vireystila ja sitä varteen lentäjien istuimet saa tarvittaessa täysin vaakatasoon.
Toinen lentäjä saa matkalentovaiheessa levättyä kunnolla toisen lentäessä konetta. Ratkaisu mahdollistaa korkean vireystilan lähestymisvaiheeseen.
Ensimmäiset uudet Falcon 10X -liikesuihkukoneet otetaan käyttöön vuonna 2025. MH
Lue myös: