(päivittynyt 31.12 klo 23.00) Helsinki-Malmin lentoasema poistuu vuodenvaihteessa Finavian lentokenttäverkostosta. Käytöstä poistettu poíkkikiitotie varustettiin valkoisin ristein 30. joulukuuta ja Finavian lippu lasketaan ennen vuodenvaihdetta. Lennot Malmin lentokentällä jatkuvat keskeytyksettä, kun vetovastuu siirtyy Malmin lentokenttäyhdistykselle. Lentotoiminta jatkuu mutta menetelmät muuttuvat. Lennonjohtopalvelun antaminen Malmin lähilennonjohdosta päättyy 31. joulukuuta, kun torni suljetaan kello 17.00. Kunnossapitopalvelun osalta Finavian vastuu päättyy kello 23.00. "Lennonjohdon sulkeutuessa radiojaksolle todetaan normaalit lennonjohdon ilmoitukset sulkeutumisesta fraseologian mukaan", kertoo Finavian aluejohtaja Mari Nurminen Lentoposti.fi:lle. Finavia ei järjestä Malmilla sulkeutumisen yhteydessä mitään juhlallisuuksia eikä suunnitteilla ole mitään erikoisia rituaalejakaan. Finavian lippu lasketaan kentän yltä 31. joulukuuta 2016 mennessä. "Lennonjohdon radio- ja puheyhteysjärjestelmien purkaminen alkaa heti tammikuun aikana. Osa laitteista jää Malmille, sillä ne on myyty lentopaikan uudelle pitäjälle. Purkutyöt lentoliikenne- ja asematasoalueilla alkavat 2. tammikuuta 2017. Pääosin purkaminen koskee kiitotielle 09/27 kohdistuvia valoja ja opastimia", jatkaa Nurminen. "Prosessi Malin lentoaseman poistamiseksi Finavian verkostosta on kaiken kaikkiaan ollut pitkä. Trafin päätös siitä, että Finavian toiminta Helsinki-Malmin lentoasemanpitäjänä päättyy, on saatu marraskuussa 2016", päättää Nurminen. Malmille jää käyttöön nykyinen etelä-pohjoissuuntainen kiitotie 18/36. Poikkikiitotie 09/27 suljettiin NOTAM-tiedotteella iltapäivällä 29. joulukuuta ja valkoiset kiitotien käytöstä poistosta kertovat ristit asennettiin kiitotielle iltapäivällä 30. joulukuuta. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi peruuttaa Helsinki-Malmin lentoaseman hyväksyntätodistuksen Finavian hakemuksen mukaisesti 31. joulukuuta 2016. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että lentoasema poistetaan mittarilentopaikoista ja AIS/ARO/MET-palvelut poistetaan käytöstä. Myös SNOWTAM-julkaisu lopetetaan. Lentokentän asemapalvelut ja välineet sekä palo- ja pelastuspalvelu poistetaan käytöstä. ATS-ilmatila ja kiitotiet poistetaan käytöstä samoin kuin lähestymis- ja kiitotievalot.
Malmin lentoaseman kohtalosta huolestuneet kansalaiset ja kansalaisryhmät kokoontuvat kunnioittamaan ja dokumentoimaan sanoin, kuvin ja tallentein Helsinki-Malmin lentoasemaa uudenvuodenaattona. Yhteiskuva osallistujista otetaan tapahtumapäivänä kello 13.00. Malmin lentoaseman ystävät ry. toivoo lentäjien pukevan päälleen virka/lentopukunsa. Lentotoiminta alkaa Malmilla Finavian viimeisenä hallinnointipäivänä 31.12. kello 07.00 ja päättyy kello 22.00. Kutsu on levinnyt sosiaalisessa mediassa sekä kulttuuri- ja ilmailuväen keskustelupalstoilla.
Uusi valvomaton lentopaikka Helsinki-Malmi (EFHF) perustetaan alkamaan 1. tammikuuta 2017. Vanha tornin radiojakso 131.250 siirtyy uuden valvomattoman lentopaikan käyttöön. Malmin lentokenttäyhdistys vuokrasi lentoasemalta reilun 39 hehtaarin kokoisen maa-alueen, joka kattaa kiitotien 18/36. Vuosivuokra on 92 000 euroa. Lentotoiminta jatkuu Malmilla ainakin vuoden 2019 loppuun ellei sopimusta irtisanota aiemmin. Malmin lentokenttäyhdistyksen toiminta rahoitetaan jäsen- ja kausikorttimaksuin. Lisäksi yhdistys kerää asettamiaan kausikortti, laskeutumis- ja laskukierrosmaksuja. Finavian poistumisen yhteydessä Malmista tulee valvomaton lentopaikka ja toiminta kentällä muuttuu, kun lennonjohtopalvelun antaminen päättyy. Esimerkiksi laskukierroslentäminen on rajoitettua ja sitä varten voi varata oman ajan. Vuodenvaihteen jälkeen Malmin lentokenttäyhdistys huolehtii alueen kunnossapidosta, ja pyrkii parhaansa mukaan pitämään lentokentän ilmailukäytössä. Kunnossapito saattaa kuitenkin olla ajoittain rajoitettua, ja lentokenttä saattaa olla ajoittain kokonaan suljettu johtuen esimerkiksi poikkeuksellisista sääolosuhteista. Vuokrasopimuksessa on myös kohta, jonka mukaan Helsingin kaupunki voi ottaa kentän ajoittain muuhun kuin ilmailukäyttöön. Malmi sijaitsee Helsinki-Vantaan lentoaseman lähialueen ns. EFHK CTR SOUTH alapuolella (SFC-700 FT MSL). Malmille perustetaan uusi radiovyöhyke (RMZ, radio mandatory zone), joka on voimassa H24. EFHK CTR SOUTH:n alapuolisen alueen lisääminen mahdollistaa Helsinki-Malmin toiminnan jatkumisen valvomattomana lentopaikkana ja CTA-alueiden lisäämisellä varmistetaan, että ko. ilmatilan palveluaikojen ulkopuolella alueella lentävään liikenteeseen on mahdollista saada radioyhteys ja ilmatilaluokitusta voidaan muuttaa lyhyelläkin ennakkoajalla. Trafin antaman arvion mukaan muutoksella on suuri vaikutus ilmailutoiminnan turvalliseen jatkamiseen Malmin lentopaikan alueella, mukaanlukien miehittämätön ilmailu (RPAS). Uusi valvomaton lentopaikka sijaitsee myös transponderivyöhykkeellä (TMZ, Transponder Mandatory Zone), jossa, jossa ilma-aluksen tulee olla varustettu toimintakuntoisella painekorkeuden ilmoittavalla transponderilla. Malmin lentokenttäyhdistys tarvitsee toimintansa rahoittamiseksi sekä varsinaisia jäseniä, että kannatusjäseniä. Malmin lentokenttäyhdistyksen EFHF ry -sivusto EFHF ry:n toimintaohje Malmille 1.1.2017 (PDF) päivitys 31.12.2016 klo 23.00: Lisätty linkki Malmin uusiin toimintaohjeisiin Lue myös:
|
|||