Finnair saavutti vuodelta 2015 positiivisen 23,7 miljoonan euron tuloksen. Liikevaihto kasvoi vuoden 2015 aikana 1,7 prosenttia 2 284,5 miljoonaa euroon. Perinteinen vaimea viimeinen neljänneskin nousi 0,8 miljoonaa euroa plussalle.
Finnairin yksikkökustannukset kasvoivat vertailukaudella ilman polttoainekuluja 06, prosenttia. Yksikkötuotot (RASK) sen sijaan laskivat prosentilla. Toiminnallinen EBITDAR oli 231,2 miljoonaa euroa. Finnair ylitti ensikertaa myös 10 miljoonan matkustajan rajan. Siitä yhtiö kertoi jo 12. tammikuuta. Kaikkiaan matkustajia kuljetettiin reilut 10 293 000. Positiivisen vuosituksen siivittämänä Finnair siirtyy kohti kasvun aikaa. Yhtiö palkkaa vuoteen 2020 mennessä 1000 uutta työntekijää. Heistä ensimmäiset 200 on jo palkattu. Parhaillaan on menossa yhteensä 450 lentäjän, lentoemännän ja stuertin ja maapalveluhenkilökunnan jäsenen rekrytoinnit. "Saavutimme Finnairissa positiivisen toiminnallisen tuloksen sekä koko vuonna että kausiluonteisesti vaimealla viimeisellä neljänneksellä: vuoden viimeisellä neljänneksellä 0,8 miljoonaa euroa ja koko vuodelta 23,7 miljoonaa euroa. Kyseessä oli jo viides perättäinen neljännes, kun paransimme suoritustamme edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan nähden", sanoi Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo. Positiivisesta vuosituloksesta huolimatta hallitus ehdottaa yhtiökokoukselle, että vuodelta 2015 ei jaeta osinkoa. Osakekohtainen tulos oli 0,57 euro. "Suuntamme on oikea, ja nyt pyrimme vauhdittamaan kannattavaa kasvuamme. Matkustajamäärässä saavutimme uuden ennätyksen: kuljetimme vuoden aikana yli 10 miljoonaa matkustajaa. Liikevaihtomme kasvoi koko vuonna 1,7 prosenttia 2 324 miljoonaan euroon ja viimeisellä neljänneksellä kasvuvauhti oli yli viisi prosenttia, kun siirryimme uusien A350-koneiden myötä seuraavaan vaiheeseen – kasvun aikaan", jatkaa Vauramo.
Reilu vuosi sitten alkanut polttoaineen hinnan lasku on jatkunut edelleen mutta sen vaikutus ei kuitenkaan polttoainesuojausten takia näy vielä Finnairin tuloksessa. "Tavoitteemme on kannattava kasvu, mikä edellyttää paitsi liikevaihtomme kasvua uusien reittien myötä, myös jatkuvaa huomion kiinnittämistä siihen, miten voimme kustannustehokkaasti kehittää palveluamme", kertoo Vauramo.
Finnairin investointiohjelma on vilkkaimmillaan tänä vuonna, jolloin yhtiö vastaanottaaneljä uutta A350-konetta. Rrahoitusasemaa vahvistetaan lokakuussa liikkeeseen lasketulla 200 miljoonan euron hybridilainalla. Sen lisäksi Finnair toteutti kahden A350-koneen myynti- ja takaisinvuokraussopimukset, ja vastaavat aiotaan tehdä myös tänä ja ensi vuonna. Konekaupta tuovat yhteensä yli puoli miljardia euroa rahoitusta. Finnairin iiketoiminnan kassavirta oli menneellä neljänneksellä erittäin vahva ja likvidit varat vuodenvaihteessa olivat yli 700 miljoonaa euroa. Alkuvuonna 2016 Finnair rahoitti vielä kolmannen uuden A350-koneemme kustannustehokkaasti täydestä arvostaan. "Asemamme on vakaa ja suunta oikea – tästä on hyvä ponnistaa kasvuun", sanoo Vauramo. Lentopetrolin alentunut hintaa tukee Finnairin taloudellista kehitystä myös kuluvan vuoden aikana. Vaikka matkustaja- ja rahtiliikenteen kysyntänäkymiin liittyy Finnairin päämarkkina-alueilla jälleen epävarmuutta, Finnair arvioi, että sen kapasiteetti ja liikevaihto kasvavat vuonna 2016. Lue myös:
|
|||