Germanwingsin Airbusin ohjaamon äänitallennin tutkittavana - sisällöstä ristiriitaista tietoa

Germanwings_photo.cvr.3_net_beaGermanwingsin Airbus A320 lensi loivassa liu'ussa vuorenrinteeseen Ranskan Merialpeilla 24. maaliskuuta. Kaikki 150 koneessa ollutta menehtyivät törmäyksessä. Kone hajosi pieniksi kappaleiksi rinteille ja rotkoihin. Helikoptereilla saapuneet pelastajat löysivät eilen koneen ohjaamon äänitallentimen. Se toimitettiin tutkittavaksi BEA:lle.

Pelastustoimintaa on hankaloittanut se, että noin 2000 metrin korkeudella meren pinnasta olevalla alueella vallitsee talvinen sää ja vuoristo on erittäin vaikeakulkuista (kuva alla). Keskiviikkona on jatkettu onnettomuuspaikan tutkimista.

Germanwings_a320_ministere_de_linterieurRanskan onnettomuustutkintaviranomaisen BEA:n (Le Bureau d'Enquêtes et d'Analyses pour la sécurité de l’aviation civile) tavoitteena on löytää myös Airbusin varsinaisten lentoarvojen SSFDR-tallennin (Solid State Flight Data Recorder). Ilmeisesti tallentimen runko-osia on jo paikannettu, mutta varsinainen massamuistiyksikkö on kateissa.

Samaan aikaan pelastajien pitää aloittaa menehtyneiden kuljettaminen pois alueelta. Vainajat pitää myös tunnistaa.

Maastosta koneen jäänteiden seasta jo löydetty L3 Aviation Recorders FA2100 SSCVR -ohjaamoäänitallennin (Solid State Cockpit Voice Recorder, oheisissa onnettomuustutkintaviranomainen BEA:n kuvissa, klikkaa suuremmaksi) on vaurioitunut törmäyksessä.

Germanwings_photo.cvr.2_net_beaVarsinainen datan tallentava sylinterimäinen vahvistettu oranssi metallilieriö vaikuttaa kuitenkin ehjältä. Samaten vähin vaurioin vaikuttaisi selvinneen vedenalaiseen paikantamiseen tarkoitettu ULB-äänilähetin (Underwater Locator Beacon, otsikkokuvassa hopeanvärinen sylinteri).

Tallentimen koneeseen liittävät sähköiset kytkennät ovat kuitenkin mahdollisesti vaurioituneet laitteen rungon muodonmuutosten yhteydessä, joten tallentimen datan purussa on edettävä varovaisesti.

Syystä ei vielä tietoa

Germanwings_a320_Daipx_flyfinlandfi_harrikoskinenToistaiseksi onnettomuuden syystä ei ymmärrettävästi ole tietoa. Barcelonasta Düsseldorfiin lennolla 4U9525 ollut Airbus A320 (D-AIPX) oli ehtinyt nousta reittikorkeuteen 38 000 jalkaan Välimeren yllä.

Miltei heti se kuitenkin painui kahdeksan minuuttia kestäneeseen liukuun pystynopeudella 3500 jalkaa minuutissa kohti maanpintaa. Koneesta ei oltu radioyhteydessä lennonjohtoon korkeuden muuttamisen tai hätäkutsun takia. Lento päättyi vuoren rinteeseen.

Trafin Henttu: lentäjät ehkä menettivät tajuntansa

Syytä tapahtumaan pyritään selvittämään ensisijaisesti lennontallentimien datan avulla. Siitä, onko tutkijoiden hallussa jo olevan ohjaamon ääninauhurin tallennetta jo avattu, on liikkeellä ristiriitaista tietoa.

Keskiviikkoillan tiedotustilaisuudessa Ranskassa tutkijat kertoivat, että tallentimesta oltaisiin saatu ulos dataa, mutta ei tarkennettu mitä. Analyysin arvioidaan kestävän viikkoja.

Trafi_Pekka_Henttu_1Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin ilmailujohtaja Pekka Henttu on kuitenkin keskiviikkona iltapäivällä kertonut YLE Uutisille ja Helsingin Sanomille, että SSCVR-tallenteen perusteella lentäjät olisivat mahdollisesti olleet tajuttomina viimeisten kahdeksan minuutin aikana.

Nauhoitteelta ei ilmeisesti olisi kuultavissa ohjaamomiehistön keskusteluja. Henttu kertoi YLE:lle saaneensa asiasta Euroopasta tietoja, mutta hän ei määritellyt tarkempaa lähdettä.

Kuvatun kaltainen lentäjien äkillinen inkapasitaatio voisi aiheutua esimerkiksi katastrofaalisesta paineistuksen menetyksestä tai myrkyllisistä palokaasuista.

Toisaalta ohjaamomiehistöllä on aina käden ulottuvilla naamarit, joiden kautta on tarjolla painehappea. Naamarien käyttöönotto on aina ensimmäinen tehtävä paineistuksen menetystilanteessa.

Reittikorkeuksissa yli kymmenessä kilometrissä ihmisellä on nopean paineistuksen menetyksen jälkeen käytettävissä hyödyllistä toiminta-aikaa (TUC, Time of Useful Consciousness) korkeintaan muutamia kymmeniä sekunteja ennen tajunnan menetystä.

Lentäjät myös harjoittelevat happinaamarien käyttöä simulaattorissa. Painehapen avulla ohjaajat voivat lentää koneensa alempiin korkeuksiin. Kasvot kokonaan peittävät naamarit myös mahdollistavat toiminnan savun keskellä, mutta tällöin näkyvys ohjaamossa saattaa hävitä.

Onnettomuus järkytti laajalti

germanwings_hollandeRanskan presidentti Francois Hollande, Saksan liittokansleri Angela Merkel ja Espanjan pääministeri Mariano Rajoy vierailvat tänään onnettomuusalueella helikopterilla tapaamassa pelastustyöntekijöitä (kuvassa vasemmalla).

Germanwingsin lentomiehistöistä osa ei ole pystynyt työtoverien menetyksen aiheuttaman järkytyksen vuoksi tulemaan töihin keskiviikkona. Vuoroja on siirretty muiden Lufthansa-konsernin yhtiöiden lennettäväksi eikä peruutuksia ole juuri ollut.

Germanwings operoi Barcelona - Düsseldorf -välin myös tänään, mutta uudella lentonumerolla (4U9441) ja eri reittiä käyttäen. +TT+

Lue lisää Lentoposti.fi -juttuja onnettomuudesta: