Ranskan onnettomuustutkintakeskus Le Bureau d'Enquêtes et d'Analyses julkisti Germanwings-turman väliraportin 6. toukokuuta. Jo sitä ennen EU:n liikenneasioista vastaava komissaari Violeta Bulc pyysi Euroopan lentoturvallisuusvirastoa perustamaan erityistyöryhmän, joka perehtyy BEA:n julkistaman väliraportin tuloksiin. "Taskforce on measures following Germanwings accident" -työryhmä keskittyy työssään ohjaamon ovien lukitusjärjestelmiin, ohjaamoon kulkemiseen sekä sieltä poistumiseen. Niiden lisäksi keskitytään lentäjien terveyden seurannan menetelmiin ja kriteereihin.
"Keskitymme työssämme ohjaajien terveydentilaan sekä operatiiviseen toimintaan", kertoi Sorsa Lentoposti.fi:lle kokouksen aattona Helsingissä. Matti Sorsa on toiminut valintapsykologina mm. Suomen Ilmailuopiston ja Patria Pilot Trainingin oppilasvalinnoissa. Hän on Pilot Select Oy:n johtava psykologi. Ilmailukokemusta Sorsa on kerännyt myös Finnairin lentokapteenina sekä pitkän linjan yleisilmailijana. Työryhmän ensimmäinen kokous järjestettiin 7. toukokuuta. Suunnitelmissa on kaikkiaan kolme kokousta sekä erinäinen määrä videokonferensseja. Työryhmän on määrä esittää suosituksensa heinäkuuhun 2015 mennessä.
Asiantuntijaryhmä työskentelee Ranskan onnettomuustutkijoiden vetämän riippumattoman turvallisuustutkinnan rinnalla. Lue myös:
|
|||