”Vahva potilastietojen luottamuksellisuus turvasi lentäjän, mutta ei matkustajia”, toteaa Trafin ilmailujohtaja Pekka Henttu. 24. maaliskuuta 2015 tapahtunutta Germanwingsin lento-onnettomuutta tutkivan Ranskan onnettomuustutkintaviraston alustavan raportin mukaan perämies tuhosi koneen tarkoituksellisesti. Onnettomuudessa menehtyi 144 henkilöä. Onnettomuustutkinta valmistunee vuoden loppuun mennessä. Euroopan komission liikennekomissaari Violeta Bulc antoi 6. toukokuuta 2015 Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASAlle tehtäväksi laatia suosituksia vastaavien onnettomuuksien ehkäisemiseksi.
Työryhmä luovutti raporttinsa komissaari Violeta Bulcille 16. heinäkuuta 2015.
"Mikäli Euroopan turvallisuutta koeskeviin sääntöihin on tehtävä parannuksia tulevien onnettomuuksien ehkäisemiseksi niin ryhdymme tarvittaviin toimiin EU-tasolla", päätti Bulc.
Raportti sisältää kuusi suositusta. Erityistä huomiota suositusten valmistelussa kiinnitettiin lentäjän terveystietojen luottamuksellisuuden ja yleisen turvallisuuden tasapainoon sekä turvallisuustavoitteiden ja suositettujen toimenpiteiden järkevään suhteeseen. Lentäjien osalta toimenpidesuositukset kohdistuvat kaupallisen ilmakuljetuksen lentäjiin.
”Komissaari Bulc esitti, että suositusten täytäntöönpanossa komission ja EASAn osalta tulisi noudattaa ns. nopeutettua menettelyä. Pidän tätä erittäin tärkeänä”, Henttu jatkaa. Työryhmän suositukset 1. Ohjaamossa on oltava aina kaksi henkilöä. 2. Ohjaajien tulee käydä läpi psykologiset kokeet ennen työskentelyään lentoyhtiössä. 3. Lentoyhtiöiden tulisi ottaa käyttöön satunnaiset huume- ja alkoholitarkastukset. 4. Ilmailulääkäreiden osaamista tulisi valvoa. 5. Tulisi luoda Euroopan laajuinen tietokanta lentäjien lääketieteellisistä asioista 6. Lentoyhtiöiden tulisi perustaa ohjaajilleen oma tukiohjelma. Seuraavassa vaiheessa EU-komissio arvioi työryhmän suositukset ja huomioi myös turmaa tutkivan Ranskan onnettomuustutkintaviranomaisen BEA:n /Bureau d'Enquêtes et d'Analyses) suositukset.
"Keskeiset ilmailutoimijat ja lääketieteen osaajat tekivät tiivistä yhteistyötä työryhmässä. Raportti on perusteellisen analyysin tulos ja käytännön suositukset varmistavat ettei tämä voi toistua. EASA on valmis ottamaan seuraavat askeleet näiden oppien soveltamiseksi", kommentoi EASA:n johtaja Patrick Ky.
|
|||