Haukotus on hiljainen huuto: lentäjiä väsyttää

aircraftnose_1Lentäjän väsymys on myötävaikuttanut arviolta jopa viidennekseen kuolemaan johtaneista onnettomuuksista. Tiistaina Dagens Nyheterissä julkistettu ruotsalaistutkimus kertoo joka toisen lentäjän joskus nukahtaneen ohjaamossa työvuoron aikana. Yli 70 prosenttia lentäjistä oli tehnyt väsymyksestä johtuneita virheitä. EU-säännösten mukaan lentäjät saavat tehdä 14 tunnin vuoroja, mutta poikkeuksellisesti työrupeama voi venyä 16 tuntiin. Neljä viidestä kyselyyn vastanneesta piti nykyisiä työaikasäädöksiä uhkana lentoturvallisuudelle.

"Tutkimuksen tulos ei yllättänyt. Väsymys ei katso kansallisuutta", toteaa Suomen Lentäjäliiton (FPA) puheenjohtaja Sami Simonen. "Suomessa vastaavaa tutkimusta ei ole tehty, mutta maantieteellinen sijainti ja ennen kaikkea viranomaissäännöt ovat sekä Ruotsissa että Suomessa yhteneväiset, joten meillä tulokset olisivat todennäköisesti samansuuntaiset."

"Voi vain kuvitella millaisen riskin kuolemanväsyneet, ohjaamossa nukahtelevat lentäjät pahimmillaan voisivat aiheuttaa", toteaa Sami Simonen. "Lentoyhtiöiden kiristynyt kilpailutilanne on saanut lobbarit liikkeelle ja se näkyy tämänhetkisessä EASA:n työ- ja lepoaikamääräysehdotuksessa. EU:n yhteiset, tutkimuksiin perustuvat työ- ja lepoaikamääräykset ovat ainoa tapa, jolla turvallisuustaso saadaan kaikille lentoyhtiöille samalle tasolle. Väsymyksestä ei enää saa vaieta."

Suomen Lentäjäliiton mukaan EU:n yhteisten työ- ja lepoaikamääräysten tulee perustua tieteelliseen ja puolueettomaan tutkimukseen väsymyksestä ja sen vaikutuksesta työsuoritukseen. EU:ssa parhaillaan käsittelyssä oleva esitys ei tuo kaivattua parannusta lentoturvallisuuteen. Ehdotus toteutuessaan heikentäisi nyt voimassaolevia kansallisia, nykyistä rajoittavampia työ- ja lepoaikamääräyksiä useassa Euroopan maassa.


Suomen lentäjäliitto FPA